استقبال ایران، عربستان و آمریکا از برقراری آتش‌بس در یمن

آتش بس در یمن از امروز به مدت دو ماه برقرار شده است

MOHAMMED HUWAIS / AFP

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز شنبه گزارش داد که عربستان سعودی از اعلامیه فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن مبنی بر آتش بس میان طرف‌های درگیر یمن در ماه مبارک رمضان استقبال کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان همچنین از تلاش‌های هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن برای تسهیل آتش‌بس قدردانی شد.

انتظار می‌رود این آتش‌بس تمامی عملیات نظامی در یمن و مرز عربستان و یمن را متوقف کند.

در بیانیه این وزارتخانه به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی آمده است: این اقدام «در راستای ابتکار عربستان برای پایان دادن به بحران یمن و دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع است که در مارس ۲۰۲۱ پیشنهاد شد.»

هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین تخاصم در یمن علاوه بر توقف دوماهه درگیری‌ها موافقت کرده‌اند که کشتی‌های سوخت‌رسان به بنادر حدیده وارد شود و و پروازهای تجاری فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه برقرار شود.

گروندبرگ افزود: «آتش‌بس می‌تواند پس از مدت دو ماه با رضایت طرفین تمدید شود». هدف از این آتش‌بس این است که به یمنی‌ها فرصت دهد تا با کاهش خشونت‌ها، وضعیت انسانی در این کشور را بهبود بخشند و از همه مهم‌تر راهی برای پایان جنگ بیایند.

گراندبرگ از مشارکت‌های منطقه‌ای و بین المللی برای حمایت از طرح آتش‌بس تشکر کرد و گفت: «همه زنان، مردان و کودکان یمنی که بیش از هفت سال جنگ سختی را متحمل شده‌اند، انتظاری جز پایان دادن به این جنگ ندارند.»

ایران هم به عنوان یکی از طرفین جنگ که با حمایت از حوثی‌ها در این بحران نقش کلیدی دارد، از برقراری آتش‌بس استقبال کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اظهار امیدواری کرد که به زودی جنگ در این کشور خاتمه یابد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده هم شامگاه گذشته از توافق آتش‌بس سراسری در یمن استقبال کرد و با بیان این که توافق صورت گرفته تسکینی است برای مردم این کشور که مدت‌هاست به تعویق افتاده، تاکید کرد که گام‌های مهمی برداشته شده، اما هنوز کافی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در بیانیه‌ای که کاخ سفید آن را منتشر کرده گفته است این آتش‌بس باید حفظ شود و پس از سال‌ها جنگ مذاکره‌کنندگان باید برای رسیدن به بک مصالحه سیاسی که یک صلح پایدار را برای همه مردم در یمن رقم بزند دست به کارهای سخت و ضروری بزنند.

بایدن از نقش عربستان سعودی وعمان برای حصول این توافق قدردانی کرد و گفت همزمان با تلاش برای کاهش تنش و برقراری صلح در سراسر منطقه، ایالات متحده به همکاری برای بازداشتن هرگونه تهدیدی علیه دوستان و شرکای خود ادامه خواهد داد.

طرف‌های جنگ هفت ساله یمن روز جمعه برای نخستین بار با برقراری آتش‌بس سراسری موافقت کردند؛ توافقی که به گفته سازمان ملل متحد می‌تواند ارسال سوخت به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و ازسرگیری برخی پروازها در فرودگاه صنعا را ممکن سازد.

توافق آتش‌بس دو ماهه که با میانجیگری سازمان ملل میان ائتلاف به رهبری عربستان و شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران حاصل شده، مهم‌ترین گام برای پایان دادن به این جنگ است.

دو طرف پیشتر در سال ۲۰۱۶ برای «ترک خصومت‌» توافق کرده بودند، اما بعد از مدت کوتاهی نقض شد.