تلویزیون شیعی تمدن در افغانستان از پخش سریال‌های اسلامی منع شد

اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان چند رسانه از جمله تلویزیون تمدن را بلندگوی دولت ایران نامیده بود

تلویزیون تمدن را آیت‌الله محسنی در سال ۲۰۰۷ تاسیس کرد-

@tamadontv/ توییتر

اداره اطلاعات طالبان به شبکه تلویزیونی تمدن دستور داد پخش هرگونه فیلم و سریال «حتی با محتوای اسلامی» را متوقف کند.

محمد رحمتی، مدیر مسئول شبکه تلویزیونی  تمدن در افغانستان، روز جمعه، ۱۲ فروردین، در توییتی نوشت که از بخش رسانه‌های اداره اطلاعات طالبان با او تماسی گرفته و دستور داده‌اند پخش هرگونه سریال و فیلم از شبکه تمدن را متوقف کند.

او در ادامه افزود: «افزایش روزافزون محدودیت‌ها از سوی طالبان از روزهای سیاه‌‎تر در افغانستان خبر می‌دهد.»

این دستور طالبان در حالی صادر شد که پیش از این، تنها پخش سریال‌ها و فیلم‎‌هایی که زنان در آن‌ها بازی کرده‌ بودند یا محتوایشان خلاف باورهای طالبان بود، ممنوع اعلام شده بود. طالبان در اکتبر ۲۰۲۱، یک دستورالعمل ۱۰ ماده‌ای به رسانه‌ها فرستاد که در آن، همه رسانه‌ها مکلف‌ شده بود محتوای برنامه‌های خود را مطابق «شریعت اسلامی و سنت‌های رایج در جامعه افغانستان» تهیه کنند.

پس از ابلاغ این دستورالعمل، برخی از رسانه‌ها از جمله تمدن که یک شبکه تلویزیونی شیعی است، به پخش سریال‌ و فیلم‌ ادامه دادند. این شبکه بیشتر فیلم‌های تولید ایران را که محتوای مذهبی و دینی دارند، پخش می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلویزیون تمدن را آیت‌الله محمد آصف محسنی، از رهبران پیشین جهادی، در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۱۲، اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان چند رسانه از جمله تلویزیون تمدن را بلندگوی دولت ایران نامید و گفت که این رسانه با حمایت جمهوری اسلامی ایران علیه منافع دولت افغانستان تبلیغ می‌کند. 

تمدن از زمانی که در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد تاکنون، هرگز موسیقی یا برنامه‌های هنری بدون رنگ و بوی مذهبی پخش نکرده است. مدیران این رسانه آن را «نخستین رسانه دینی و ارزشی» در افغانستان می‌دانند و در هر شبانه‌روز، چند برنامه آموزشی در مورد مسائل دینی پخش می‌کنند.

با این حال وضع محدودیت بر رسانه‌های افغانستان و حتی متوقف شدن پخش سریال‌های دینی در رسانه‌ها نگرانی‌ها از بدتر شدن اوضاع برای خبرنگاران و افزایش توقف فعالیت رسانه‌ها را افزایش داده است. بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع رسانه‌های آزاد، در هفت ماه گذشته و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، بیش از ۴۰ درصد رسانه‌های افغانستان به فعالیت خود پایان دادند و صدها خبرنگار هم این کشور را ترک کردند.