ابراهیم رئیسی: در مشهد تعارض تصمیم‌گیری وجود ندارد، مدیران کوتاهی می‌کنند

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران: صحبت از حق ورود زنان به استادیوم در سال ۱۴۰۱ خنده‌دار و دردآور است

جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه در بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان و برخورد خشونت‌آمیز با آنان، اعتراض شدید افکار عمومی ایران را درپی داشت‌ـ ایسنا

جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه در بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان و برخورد خشونت‌آمیز با آنان، اعتراض شدید افکار عمومی ایران را در پی داشت تا آن‌جا که بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال هم خواستار رسیدگی به این موضوع در فیفا شدند. برخی نیز احتمال تعلیق تیم ملی فوتبال ایران را مطرح کردند، اما فیفا می‌گوید تصمیمی برای تعلیق ایران ندارد.

در سوی دیگر ماجرا، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دارند که تلاش می‌کنند با فرار روبه‌جلو تبعات فاجعه‌ای را که رقم زدند، کاهش دهند. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کرد. احمد وحیدی، وزیر کشور گفت که گزارش کامل اتفاق مشهد تهیه شده است و در اختیار رئیس‌جمهوری قرار می‌گیرد و ابراهیم رئیسی مدعی شد در تصمیم‌گیری‌ها در مشهد تعارضی وجود ندارد.

سال‌ها است زنان در مشهد اجازه دوچرخه‌سواری ندارند، حتی برای کوهنوردی هم باید اجازه همسر یا پدر را همراه داشته باشند. هرگونه برگزاری کنسرت موسیقی یا رویدادهای هنری مشابه هم در این شهر ممنوع است. بیشتر این محدودیت‌ها نیز با دستور مستقیم احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در مشهد، اعمال می‌شود. با این حال، ابراهیم رئیسی مدعی است که قوانین و تصمیم‌گیری‌ها در مشهد با دیگر شهرها فرق ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به خبرگزاری ایسنا درباره «تعارض تصمیم‌گیری‌ها در مشهد» گفت: «تعارضی نیست، برخی در نحوه اجرای تصمیم‌ها کوتاهی‌ می‌کنند‌‌.» او بدون اشاره به نقش احمد علم‌الهدی، پدر همسرش، در اعمال محدودیت‌ها در مشهد، توپ را در زمین مدیران اجرایی انداخت و گفت: «گاهی اوقات مدیران به وظایف خود به ‌درستی عمل نمی‌کنند.»

تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های مسئول در ایران درباره اتفاقی که در مشهد رخ داد، پاسخ روشنی به مردم نداده‌ است. احمد وحیدی، وزیر کشور، هم که گفته می‌شد از طرف رئیس‌جمهوری مامور بررسی این موضوع شده است، از برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با زنان دفاع کرد و گفت پلیس به «وظیفه ذاتی‌اش» عمل کرد. ادعای جعلی بودن بلیت‌های فروخته‌شده را نیز او مطرح کرد.

احمد وحیدی در خبری دیگر گفت که همه ابعاد حادثه فوتبال مشهد در جلسه‌ای با مسئولان فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان، ناجا و قوه قضاییه بررسی شده است. با این حال، او نیز به‌جای پاسخ‌گویی به افکار عمومی، گفت که نتایج بررسی‌ها را به رئیس‌جمهوری ارائه می‌کند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور که مهرماه ۱۳۹۷ به‌صراحت گفته بود: «با هر مدیری که بخواهد بستر حضور بانوان در ورزشگاه را فراهم کند، برخورد می‌کنیم.» پس از ماجرای توقف زنان پشت درهای بسته استادیوم در مشهد، ادعای حمایت از حقوق آنان را مطرح کرد. او به دادستان کل مشهد نیز دستور داد که این موضوع را به‌طور ویژه بررسی کند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، با انتشار این خبر نوشت: «دادستان کل کشور همچنین دستور داد بدون اغماض، با عوامل و اشخاص موثر در به وجود آمدن این قضیه طبق قانون و مقررات برخورد شود.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در حالی دستور رسیدگی به این موضوع را صادر می‌کنند که سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های تبعیض‌آمیز آنان علیه زنان، چنین وضعیتی را ایجاد کرده است. حالا، افکار عمومی ایران، ناامید از وعده‌های حکومت ایران، از فیفا انتظار دارند که قاطعانه در مقابل‌ سیاست‌های زن‌ستیز جمهوری اسلامی ایران بایستد.

نه‌تنها مردم ایران و علاقه‌مندان فوتبال بلکه بازیکنان فوتبال نیز خواهان پایان دادن به سیاست‌های تبعیض‌آمیز و برخوردهای خشونت‌آمیز حکومت علیه زنان‌اند. علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در آخرین پست اینستاگرامش به این موضوع پرداخت و در یادداشتی نوشت: «صحبت از حق ورود زنان به استادیوم‌ها در سال ۱۴۰۱ شمسی و ۲۰۲۲ میلادی بسیار خنده‌دار و دردآور است و ما از صمیم قلب امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور همه‌ بانوان عزیز در کنار آقایان در استادیوم‌ها باشیم. این تیم ملی همه‌ مردم ایران است و همه هم حق دارند برای تشویق به استادیوم بیایند و ۹۰ دقیقه برای نام ایران فریاد بکشند و تشویق کنند.»