شاهزاده رضا پهلوی: برخورد با زنان تماشاگر در مشهد، روزی تاریک برای ورزش ایران بود

شاهزاده رضا پهلوی از مردم ایران خواست علیه تبعیض، آپارتاید، واپس‌گرایی و زورگویی بایستند

PIERRE VERDY / AFP

شاهزاده رضا پهلوی، در پیامی به حمله به زنان و جلوگیری از ورود آنان به ورزشگاه شهر مشهد برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و لبنان واکنش نشان داد و از مردم ایران خواست علیه تبعیض، آپارتاید، واپس‌گرایی و زورگویی بایستند.

شاهزاده رضا پهلوی در پیام خود که آن را در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر منتشر کرده، نوشته است: «برخورد زشتی که در مشهد، پشت درهای بسته استادیوم فوتبال، با زنان تماشاگر رخ داد، روزی تاریک را برای ورزش و فوتبال ایران رقم زد.»

مقامات جمهوری اسلامی، علی‌رغم اصرار فیفا، روز سه‌شنبه مانع حضور زنان در ورزشگاه مشهد شدند، با اینکه این زنان، از سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران بلیت خریده بودند.

نیروهای انتظامی در پی اعتراض زنان، به آنان حمله و از اسپری فلفل استفاده کردند. این اقدام، با واکنش بسیار گسترده منفی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و حتی برخی از مقامات فدراسیون فوتبال ایران سخن از آن گفتند که حوادث روی داده می‌تواند عواقب سنگینی برای فوتبال ایران حتی تا سطح محرومیت ایران از حضور در جام جهانی قطر را به دنبال داشته باشد.

شاهزاده رضا پهلوی، نیز در واکنش به حوادث روز سه‌شنبه نوشت: «برای من که از نوجوانی فوتبال بازی کرده‌ام و هوادار همیشگی تیم‌های ورزشی ایران در رقابت‌های بین‌المللی بوده‌ام، آنچه فراتر از برد و باخت‌های ورزشی اهمیت دارد، روح ورزش است که با هرگونه تبعیض، نژادپرستی و اجبار و دخالت سیاسی در تضاد است.»

او افزود:«شوربختانه ورزش ایران نیز در ۴۳ سال گذشته هم‌چون هنر و فرهنگ و سینما و موسیقی ایران از سوی جمهوری اسلامی به گروگان گرفته شده است و در این گروگان‌گیری، ورزش زنان و زنان ورزشکار بیشترین آسیب را دیده‌اند.»

به نوشته شاهزاده رضا پهلوی، «جداسازی جنسیتی در ورزش و ورزشگاه‌ها، ممنوعیت زنان از شرکت در رقابت‌های بین‌المللی در رشته‌هایی چون شنا و تحمیل پوشش و حجاب اجباری به آنان در رشته‌های دیگر، ممنوعیت رقابت ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی که به محرومیت ایران در ورزش‌هایی چون جودو منجر شده، سوء‌استفاده‌های سیاسی و ایدئولوژیک از ورزش و کنترل نهادهای امنیتی و نظامی بر فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی ازجمله باشگاه‌های تاج و پرسپولیس، همه و همه کار را به جایی رسانده که اینک پرطرفدارترین تیم‌های ورزشی ما از رقابت‌های بین‌المللی محروم می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «می‌دانم در شرایطی که جمهوری اسلامی همه آزادی‌های اولیه را از شما گرفته و زندگی را بر ملت ایران و به ویژه جوانان بسیار سخت کرده، ورزش و فوتبال یکی از آخرین تفریحات و دلایل شادی شماست.»

به نوشته شاهزاده رضا پهلوی، «همان‌طور که پرسپولیس و تاج از رقابت‌های آسیایی محروم شدند. مسئولیت این محرومیت‌ها فقط و فقط با جمهوری اسلامی است. اما این نافی آنچه بازیکنان و طرفداران ورزش در ایران می‌بایست انجام دهند نیست.»

او در پیام خود خطاب به مردم ایران نوشت: «متحد با هم علیه تبعیض و آپارتاید بایستید؛ علیه واپس‌گرایی و زورگویی بایستید؛ علیه فساد بایستید؛ علیه دخالت‌های سیاسی و امنیتی و نظامی در ورزش بایستید.»

شاهزاده رضا پهلوی در پایان پیام خود نوشته است: «ورزش و ورزشکاران ایران، شایسته بهترین امکانات و جایگاه‌ها هستند. جمهوری اسلامی می‌رود و روزهای خوب ورزش ایران دوباره باز می‌گردد. همه با هم باید برای تحقق هرچه زودتر آن تلاش کنیم.»