واکنش بغداد به اظهارات تهدید آمیز سفیر ایران در عراق

بغداد نمی خواهد خود را درگیر تنش میان ایران و آمریکا کند

عکس از: خبرگزاری بغداد امروز (اندیپندنت عربی) .

اظهارات تهدید آمیز سفیر ایران در بغداد و رهبران سیاسی وفادار به رژیم ایران نه این که دولت عراق را با چالش رو به رو کرده بلکه ثابت می کند که بغداد نمی تواند از فرو افتادن در باتلاق درگیری میان ایران و ایالات متحده اجتناب کند.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، شامگاه پنجشنبه 26 سپتامبر در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی "دجله" گفت در صورت حمله به کشورش، ایران نیرو های آمریکایی در عراق را هدف حمله قرار خواهد داد. همچنان شماری از رهبران شیعه مذهب عراقی وفادار به ایران با سخنانی مشابه به صحبت های سفیر ایران و در واکنش به بمباران انبار های مهمات حشد شعبی، گفتند که مواضع آمریکا را هدف حمله قرار خواهند داد. در همین حال، شمار دیگری از رهبران و گروه های عراقی، از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی استقبال کردند.

با توجه به وضعیت موجود و فشار های روز افزون بر بغداد، دولت عادل عبدالمهدی، تا کنون نتوانسته است موضعگیری آشکاری در قبال تنش میان ایران و ایالات متحده اتخاذ کند، مسئله ای که موقعیت عراق را در برابر تعهداتش به دور نگه داشتن عراق از صحنه ای درگیری میان تهران و واشنگتن، زیر سوال می برد.

میانجی گری عراق

سفیر ایران در بغداد، زمانی اقدام به این اظهار نظر کرد که عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق برای دیدار با مقامات عربستان سعودی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به سر می برد. در همین حال، رسانه های محلی عراق با اشاره به سفر عادل عبد المهدی، به عربستان سعودی از تلاش های بغداد برای میانجی گری میان تهران و ریاض خبر دادند. اما سخنان سفیر ایران در مورد این که بمباران تأسیسات نفتی آرامکو از سوی حوثی های یمن صورت گرفته و نه از سوی تهران، در تعارض با این خبر است و نشان می دهد که ایران در حال حاضر، آماده برای گفت و گو در مورد پرونده ای هسته و پایان دادن به تنش ها نیست. دولت ایران می داند که با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، واشنگتن از درگیری با ایران اجتناب می کند، بنابر این تهران با بهره برداری از این فرصت، تلاش می کند با حرکت های تهدید آمیز در خلیج فارس، آمریکا را وادار به عقب نشینی از مواضع قاطعانه علیه ایران کند و چنان وضعیتی را در منطقه به وجود آورد که منجر به بازگشت ایالات متحده به برجام شود.

موضع گیری های عراق در برابر اظهارات سفیر ایران در بغداد

در نخستین واکنش به اظهارات سفیر ایران مبنی بر هدف قرار دادن پایگاه های آمریکا در خاک عراق، تحسین الخفاجی، سخنگوی وزارت دفاع عراق، ضمن اقدام به رد سخنان ایرج مسجدی، تأکید کرد سرزمین عراق هرگز تبدیل به میدان معرکه میان کشورهای دیگر نخواهد شد. الخفاجی افزود: عراق اجازه نمی دهد از قلمرو این کشور سوء استفاده علیه کشور های همسایه صورت گیرد، بغداد نه به آمریکا اجازه می دهد تا از خاک عراق به ایران حمله کند و نه اجازه می دهد منافع آمریکا در عراق مورد تهدید قرار گیرد. اما از آنجا که ایران نفوذ گسترده ای در عراق داشته و گروه های مسلح شیعه مذهب را در کنار خود دارد، به صورت معمول به اظهارات رسمی عراق اهمیتی نمی دهد. سفیر ایران با اشاره به این حقیقت، گفته است همچنان که حزب الله لبنان با ایران میانه خوبی دارد، جناح های مسلح عراقی نیز همسویی زیادی با ایران دارند. در همین حال برخی از رهبران گروه های عراقی گفته اند در صورت هر گونه درگیری، آن ها به حمایت از ایران خواهند پرداخت، صرف نظر از این که بغداد در زمینه چه تصمیمی می گیرد.

کریم علیوی، یکی از نمایندگان ائتلاف فتح تأکید کرد که مردم عراق روابط عقیدتی و ایدولوژیک با ایران دارند، بنا بر این اگر جنگ میان ایران و آمریکا آغاز شود، پایگاه ها و منافع آمریکا در عراق نمی تواند در امان باشد.

تردیدی نیست که تهدید های اخیر ایران علیه نیرو های آمریکایی در عراق ناشی از تحولات اخیر در مسئله ای گفت و گو میان ایران و آمریکا است. امتناع واشنگتن از پذیرش طرح پیشنهادی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای نجات توافقنامه هسته ای، انگیزه اصلی اظهارات اخیر مقامات ایران است. دونالد ترامپ نه تنها از پذیرش میانجی گری فرانسه خودداری کرده بلکه اقدام به افزایش تحریم ها علیه ایران کرد و موانعی بیشتری برای منع فروش نفت ایران ایجاد کرد. علاوه بر آن، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته است که واشنگتن توانسته است شرکای اروپایی خود را متقاعد کند که ادامه حمایت از برجام دیگر سودی ندارد و نمی تواند هیچ نتیجه ای مثبتی در پی داشته باشد.

اقدام آمریکا به اعزام نیرو های جدید به خلیج فارس و گسترش ائتلاف بین المللی برای حمایت از امنیت تردد دریایی در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز، انگیزه ای دیگری برای اظهارات یاد شده محسوب می شود.

البته تهران باور چندانی به تلاش کشور های اروپایی و اطمینان آن ها نسبت به این که سازش های جدیدی برای موفقیت برجام در راه است، ندارد، اما معتقد است که هدف قرار دادن منافع آمریکا و هم پیمانانش در منطقه می تواند ترامپ را وادار به آغاز مجدد گفت و گو ها با ایران کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه