نوروویروس چیست و چگونه سرایت می‌کند؟

نوروویروس بسیار مسری است و در اثر تماس با فرد بیمار‌ یا سطوح آلوده منتقل می‌شود

افزایش ابتلا به «ویروس استفراغ زمستانی» در پی کاهش قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی کووید-۱۹ رخ داده است‌ـ DALE DE LA REY/AFP

اداره امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) هشدار داد که موارد ابتلا به نوروویروس در انگلستان در هفته دوم مارس بیش از دو برابر شده است و «ویروس استفراغ زمستانی» [نام دیگر نوروویروس، عامل ایجادکننده بیماری‌های گوارشی مسری] در مهدکودک‌ها، مدارس و خانه‌های سالمندان شیوع پیدا کرده است.

اداره امنیت سلامت اعلام کرد که این افزایش در درجه اول به دلیل افزایش شیوع بیماری در محیط‌های آموزشی است که ۵۴ درصد موارد را تشکیل می‌دهد و در آسایشگاه‌ها است که ۳۸ درصد موارد را در برمی‌گیرد.

این نهاد به مردم هشدار داد که برای محدود کردن شیوع این بیماری به اقدام‌های پیشگیرانه روی بیاورند؛ از جمله به‌جای مصرف ژل‌های ضدباکتری، دست‌ها را با آب و صابون بشویند و برای محافظت افراد آسیب‌پذیر در برابر این بیماری، از آن‌ها مراقبت ویژه به عمل آورند.

این نهاد اشاره می‌کند که این افزایش در پی کاهش قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی کووید-۱۹ رخ داده است و درباره افزایش احتمالی «غیرعادی یا خارج از فصل» موارد ابتلا در هفته‌های آینده هشدار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور ساهیر غربیا، مدیر پاتوژن‌های گوارشی و ایمنی غذا در اداره امنیت سلامت، گفت: «نوروویروس در طول دوران همه‌گیری در سطوح پایین‌تر از حد معمول بود، اما از آن‌جا که مردم به معاشرت بیشتر روی آورده‌اند، تعداد (موارد) شیوع دوباره رو به افزایش گذاشته است.»

با در نظر گرفتن این نکته، تمام آنچه باید درباره این بیماری ناخوشایند اما به‌نسبت کوتاه‌مدت بدانید، در ادامه می‌آید.

این بیماری چگونه منتشر می‌شود؟

نوروویروس بسیار مسری است؛ بنابراین ممکن است در اثر تماس با فرد بیمار‌ــ اغلب کودکی که آن را از یکی از همبازی‌هایش گرفته است‌ــ دست زدن به سطوح یا اشیایی که بیمار با آن‌ها تماس داشته است یا خوردن غذا یا آب آشامیدنی فرد مبتلا به این بیماری دچار شوید.

یک فرد مبتلا میلیاردها ذره نوروویروس منتشر می‌کند که بدون میکروسکوپ قابل مشاهده نیستند و تنها تعداد اندکی از آن‌ها برای بیمار کردن دیگران کافی است.

نشانه‌های بیماری کدام‌اند؟

به گفته پروفسور غربیا، نوروویروس شش نشانه کلیدی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

این نشانه‌ها عبارتند از: تهوع، استفراغ جهنده، اسهال، تب شدید، دل‌درد شدید و بدن‌درد.

دوره نهفتگی بیماری چقدر است؟

بر اساس اعلام سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا (NHS)، نشانه‌های نوروویروس معمولا ظرف یک تا دو روز بعد از ابتلا بروز می‌کند.

با این حال، ویروس معمولا به‌سرعت از بین می‌رود؛ به این معنی که در بیشتر موارد بعید است بیش از دو تا سه روز بیمار بمانید.

اما مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده آمریکا هشدار می‌دهد که بر اساس برخی مطالعات، فرد به مدت دو هفته یا بیشتر بعد از احساس بهبودی ممکن است همچنان نوروویروس را منتشر کند.

چگونه درمان می‌شود؟

ان‌اچ‌اس توصیه می‌کند که از بیماران مبتلا به نوروویروس در خانه مراقبت شود و مبتلایان از رفتن به مدرسه یا محل کار خودداری کنند و به آسایشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها مراجعه نکنند؛ مگر در موارد اضطراری که به‌منظور محدود کردن خطر انتقال بیماری به دیگران باشد.  

به مبتلایان توصیه می‌شود که ۴۸ ساعت بعد از برطرف شدن نشانه‌های بیماری‌ به محیط‌های عمومی بازگردند، استراحت کنند و مایعات فراوانی بنوشند تا این عارضه رفع شود.

توصیه جدی می‌شود سطوح احتمالا آلوده با مواد شوینده حاوی سفیدکننده و آب داغ تمیز شوند.

توالت‌های مشترک خانه، شیرآلات، تلفن‌ها، دستگیره‌های در و سطوح آشپزخانه، همگی باید با استفاده از دستکش ضدعفونی شوند و بهتر است لباس‌ها و ملافه‌ها را نیز با دمای ۶۰ درجه سانتیگراد شست تا ویروس از بین برود.

© The Independent