یک عضو دیگر از هیئت آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران جدا شد

دن شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل که به «نجواگر اسرائیل» معروف بود، پس از هفت‌ماه همکاری، این تیم را ترک کرد

شاپیرو در تیم مذاکره‌کننده آمریکا، نزدیک‌ترین فرد با اسرائیل بود و همچنین روابط خوبی با دولت‌های عربی منطقه خاورمیانه داشت- JACK GUEZ / AFP

درحالی‌که مذاکرات احیای برجام در مراحل نهایی خود متوقف شده و هنوز سرنوشت نهایی آن مشخص نیست، دن شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل و از اعضای هیئت مذاکره‌کننده آمریکا برای احیای برجام، پس از هفت‌ماه همکاری، این تیم را ترک کرد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد، دن شاپیرو که پیش‌تر در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده، سفیر آمریکا در اسرائیل بود و در ماه‌های گذشته به‌عنوان کارمند ویژه وزارت خارجه و مشاور ارشد پاره‌وقت با دولت جو بایدن همکاری می‌کرد، پس از هفت ماه، به همکاری خود با هیئت مذاکره‌کننده با ایران، خاتمه داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، شاپیرو که به‌دلیل درک عمیقش از روابط ایالات متحده و اسرائیل، در تیم رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، به «نجواگر اسرائیل» معروف بود، قرار است به عنوان مشاور و پژوهشگر امور خاورمیانه، به اندیشکده «شورای آتلانتیک»، مستقر در واشینگتن بپیوندد.

شاپیرو روز سه‌شنبه، نهم فروردین‌ماه، در حساب رسمی توییترش نوشت: «من اوت گذشته برای یک مشاوره ۶ماهه به وزارت خارجه پیوستم، زیرا از سیاست دولت بایدن برای حصول اطمینان از دست‌نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای، حمایت می‌کردم. امروز هنوز هم از آن حمایت می‌کنم،  درحالی‌که وارد یک فرصت کاری جدید و فوق‌العاده می‌شوم.»

او درمورد علت خروجش از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا توضیحی نداده، اما در توییت دیگری، افزوده است: «اگر و زمانی که توافقی به‌دست آید -که هنوز نامشخص است- در آن زمان، چیزهای بیشتری برای گفتن خواهم داشت.»

شاپیرو در توییت‌های دیگر هم از آغاز همکاری خود با تیم خاورمیانه در شورای آتلانتیک خبر داده و نوشته است که در این اندیشکده بر روابط آمریکا و اسرائیل، امنیت منطقه‌ای و پیشبرد عادی‌سازی [روابط اسرائیل و کشورهای عربی] متمرکز خواهد شد.  

دن شاپیرو درحالی تیم مذاکره‌کننده آمریکا با ایران برای احیای برجام را ترک می‌کند که اختلاف‌ها برسر احتمال پذیرش خواسته ایران در مذاکرات مبنی‌بر خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، در فضای سیاسی آمریکا بالا گرفته و اسرائیل نیز به‌شدت با آن مخالفت کرده است.  

به گزارش هاآرتص، شاپیرو در تیم مذاکره‌کننده آمریکا، نزدیک‌ترین فرد با اسرائیل بود و همچنین روابط خوبی با دولت‌های عربی منطقه خاورمیانه داشت.

پیش از دن شاپیرو، در بهمن‌ماه نیز سه عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی به‌دلیل اختلاف با سیاست‌های رابرت مالی در قبال ایران، از این تیم جدا شده بودند. ریچارد نفیو، معاون رابرت مالی در هیئت مذاکره‌کننده که به‌عنوان معمار تحریم‌های ایران در دوران اوباما شناخته می‌شود، یکی از این افزاد بود که اعلام کرد به‌دلیل «اختلاف‌نظر صادقانه بر سر سیاست‌گذاری» از سمت خود استعفا کرده است.