استرالیا به ۱۶ هزار و ۵۰۰ شهروند افغانستان پناهندگی می‌دهد

در ۲۰ سال گذشته، استرالیا در چارچوب ماموریت ناتو در افغانستان حضور داشت

بودجه موردنیاز برای اسکان این تعداد افغان که قرار است تا چهار سال آینده به استرالیا پناهنده شوند، تایید شده است - MONEY SHARMA / AFP

روزنامه گاردین روز چهارشنبه، دهم فروردین، در یک گزارش تازه، خبر داد که دولت استرالیا پس از چند ماه رایزنی، سرانجام تصمیم گرفت به ۱۶ هزار و ۵۰۰ شهروند دیگر افغانستان پناهند‌گی بدهد.

گاردین به نقل از منابع خود گزارش داد که دولت اسکات موریسن، نخست‌وزیر استرالیا، تحت‌فشار داخلی بالاخره پذیرفت ۱۶ هزار و ۵۰۰ شهروند دیگر افغان را که جانشان افغانستان تحت حاکمیت افغانستان در خطر جدی قرار دارد، قبول کند. بنا بر تصمیم جدید دولت استرالیا، سالانه چهار هزار و ۱۲۵ نفر از شهروندان افغانستان از این کشور ویزای بشردوستانه خواهند گرفت و استرالیا در چهار سال آینده این تعداد از شهروندان افغان را خواهند پذیرفت.

بودجه موردنیاز برای اسکان این تعداد افغان که قرار است تا چهار سال آینده به استرالیا پناهنده شوند، تایید شده است و دولت استرالیا برای آغاز این روند تصمیم دارد ۶۶۶ میلیون دلار طی چهار سال هزینه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکس ناوک، وزیر مهاجرت استرالیا، گفت که این اقدام به‌منظور قدردانی از تعهد پایدار به استرالیا پس از دو دهه عملیات در افغانستان، صورت می‌گیرد. او همچنین اشاره کرد که تعداد کل ویزاهای بشردوستانه که طی چهار سال آینده برای افغا‌ن‌ها صادر می‌شود، به ۳۱ هزار و ۵۰۰ مورد افزایش خواهد یافت.

دولت استرالیا در ۲۰ سال گذشته، در چارچوب ماموریت ناتو در افغانستان حضور نظامی فعال داشت. در این مدت، شماری زیادی از افغان‌ها در بخش‌های مختلف از جمله ترجمه با نیروهای استرالیایی کار می‌کردند. با سقوط دولت پیشین افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، شماری از افغان‌های همکار نیروهای استرالیایی‌ به این کشور منتقل شدند اما برخی دیگر همچنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان زندگی می‎‌کنند.

احتمال دارد در میان شهروند افغانستان که قرار است در چهار سال آینده به استرالیا پناهنده شوند، برخی افراد هم باشند که همکار نیروهای استرالیایی نبوده‌اند، اما به دلیل فعالیت‌های مختلف، تحت تعقیب و آزار طالبان‌اند. دولت استرالیا قرار است به این افراد نیز ویزای بشردوستانه بدهد و زمینه اسکان مجدد آنان در مکانی امن را فراهم کند.

با مسلط شدن دوباره طالبان بر افغانستان، بسیاری از شهروندان افغان راه مهاجرت در پیش گرفتند و هرچند شماری از آنان توانستند خود را به کشورهای غربی برسانند، این فرصت برای همه میسر نشد و هزاران نفر به کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران و پاکستان پناه بردند.