ترامپ در نظرسنجی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ پیشتاز است

نتایج این نظرسنجی برای دموکرات‌ها غمبار بود اما هنوز به انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری خیلی مانده است

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا و همسرش ملانیا - Brendan Smialowski / AFP

بر اساس نظرسنجی جدیدی که این هفته در «د هیل» (The Hill) منتشر شد، اگر انتخابات ۲۰۲۴ امروز برگزار می‌شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، برنده می‌شد.

چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده که به دلیل انتشار ادعاهای نادرست در مورد آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری که به شورش در ساختمان کنگره آمریکا منجر شد، با سرزنش‌های گسترده‌ای مواجه است، در نظرسنجی سی‌ای‌پی‌اس/هریس (CAPS/Harris ) هاروارد که روز دوشنبه منتشر شد، کمی از جو بایدن جلوتر است. ۴۷ درصد رای‌دهندگان از ترامپ حمایت می‌کنند؛ حال آنکه ۴۱ درصد آنان طرفدار بایدن‌اند. اختلاف این دو عدد درست به اندازه همان ۱۲ درصد نشان‌دهنده سهم فعلی رای‌دهندگان مردد است.

در نظرسنجی‌ برای سنجش نتایج آن رقابت احتمالی انتخاباتی، ترامپ در برابر کامالا هریس، معاون بایدن، هم امتیاز بهتری می‌آورد. فقط ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان از هریس حمایت کردند، حال آنکه ترامپ حمایت ۴۹ درصدی را به دست آورد.

نتایج این نظرسنجی برای دموکرات‌ها غمبار بود اما هنوز به انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری خیلی مانده است. بایدن یا هرکس که در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد دموکرات‌ها شود، هنوز خیلی وقت دارد که سوابق خود را تثبیت و به سوابق ترامپ حمله کند؛ که احتمالا پویایی این رقابت را تغییر خواهد داد. با این حال این نتایج نشانه‌ای از این است که ترامپ به‌رغم حوادث ۶ ژانویه، (دست کم از نظر بسیاری از رای‌دهندگان) همچنان یک نامزد قابل قبول برای کاخ سفید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نتایج همچنین نشان می‌دهد هر دموکرات دیگر هم برای شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ کار سختی در پیش خواهد داشت. بایدن در سال ۲۰۲۱ هم مسن‌ترین رئیس‌جمهوری بود که روی کار آمد و مرتبا با سوالاتی در مورد بنیه جسمانی و استقامت ذهنی و توانایی رقابت دوباره‌ در انتخابات دو سال دیگر مواجه می‌شود.

مارک پن، مدیر این نظرسنجی، در بیانیه‌ای، به هیل گفت: «اینکه ترامپ هر دو آن‌ها را با اختلاف شکست می‌دهد، نشان‌دهنده این است که بیشتر نامزدهای جمهوری‌خواه همین که کاملا در عرصه عمومی شناخته شوند، بر این دو غلبه خواهند کرد؛ مگر آنکه این دو بتوانند از قهقرای فعلی خود از نظر تعدادی خارج شوند.»

در این نظرسنجی، همچنین قدرت ترامپ برای مقابله با اعضای حزب خود در انتخابات مقدماتی فرضی سال ۲۰۲۴ را ارزیابی کرد و به نتایجی فراتر از حد انتظار دست یافت: رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در میدان رقابت حزب جمهوری‌خواه نیز با فاصله‌ای فراوان از تمامی رقبای مهم، صدرنشین است. مایک پنس،معاون رئیس‌جمهوری و ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، تنها جمهوری‌خواهانی بودند که در نظرسنجی مقایسه‌ای میان ترامپ و سایر چهره‌های جمهوری‌خواه، توانستند حمایتی دو رقمی کسب کنند.

اگر ترامپ به هر دلیلی از انتخابات ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند، رقابت‌ پیچیده‌تر می‌شود؛ به طوری که دسانتیس با برتری ۲۸ به ۲۴ درصد در صدر قرار می‌گیرد و پنس با چهار درصد اختلاف، در تعقیب او خواهد بود. در این رقابت، سناتور تد کروز با کسب ۱۰ درصد آرا، با فاصله زیاد در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

با آنکه به نظر می‌رسد کمیته ۶ ژانویه هرچه بیشتر به اعلام مستقیم مجرم بودن ترامپ در آن واقعه نزدیک می‌شود، ترامپ ماه‌ها است که علنا به حضور در انتخابات اشاره می‌کند. این هیئت اخیرا در رسیدگی به پرونده آن واقعه در دادگاه استدلال کرد بر اساس شواهدی که در اختیار دارد، ترامپ و یکی از وکلای او  به دلیل توطئه‌چینی جنایی در این زمینه مجرم بوده‌اند.

رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده همچنین خطاب به هواداران خود این ادعای کذب را مطرح کرد که اگر تعداد کافی از قانون‌گذاران ایالتی برای «تایید نکردن» انتخابات ۲۰۲۰ اقدام کنند، او می‌تواند دوباره به قدرت برگردد؛ در حالی که در قانون یا ضوابط ایالات متحده هیچ فرایندی برای چنین چشم‌اندازی وجود ندارد.

نظرسنجی سی‌ای‌پی‌اس/هریس هاروارد در بازه ۲۳ تا ۲۴ مارس از یک هزار و ۹۹۰ رای‌دهنده ثبت‌نام کرده انجام شد. این نظرسنجی با استفاده از فضای نمونه‌ای از رای‌دهندگان در فضای مجازی انجام گرفت و بازه اطمینان آن منتشر نشد.

© The Independent