اسرائیل از انعقاد پیمان دفاع هوایی با متحدان منطقه‌ای خبر داد

نیروی هوایی اسرائیل می‌گوید پیمان دفاع هوایی می‌تواند با پهپادها و تهدید موشکی ایران مقابله کند

اسرائیل سیستم دفاع هوایی چندلایه و پیشرفته‌ای دارد که به نظر می‌رسد می‌تواند با بیشتر تهدیدها مقابله کند - JACK GUEZ / AFP

اسرائیل و متحدان منطقه‌ای این کشور در حال کار روی توسعه یک سیستم دفاعی مشترک برای محافظت در برابر تهدید پهپادها و موشک‌های ایران‌اند.

به گزارش تایمز اسرائیل، برخی رسانه‌ها پس از دیدار روز سه‌شنبه با مقام‌های نیروی هوایی اسرائیل، گزارش دادند که اورشلیم ممکن است به‌زودی پیمانی را با متحدان خود در خاورمیانه امضا کند. همچنین اعلام شد که این کشورها به‌تازگی به منظور شناسایی تهدیدهای موشکی و پهپادی، سیستم‌های مشترکی را توسعه داده‌اند.

این نشست خبری به این مناسبت برگزار شد که هفته آینده، دوره پنج ساله تصدی آمیکام نورکین، رئیس نیروی هوایی اسرائیل، به پایان می‌رسد.

در این نشست، مقام‌های نیروی هوایی اسرائیل از برخی جنبه‌های عملیات هوایی پنهان این کشور در سوریه و تلاش‌های دمشق برای خنثی کردن این حملات پرده برداشتند. از سوی دیگر، تاکید شد که برای ایجاد یک ائتلاف پدافند هوایی بین اسرائیل و کشورهای عربی از جمله امارات متحده و بحرین که از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک‌ترند، فرصت مناسبی فراهم شده است.

نشست این هفته نمایندگانی از ایالات متحده، مصر، بحرین، مراکش و امارات در اسرائیل نیز این فرصت را پیش‌ آورد که هماهنگی‌های امنیتی در آسمان بین نیروی هوایی اسرائیل و نیروهای پروازی شرکای منطقه‌ای این کشور تعمیق شود. نیروهای دفاعی اسرائیل هماهنگی بین کشورها را یک «دارایی راهبردی» جدید برای دفاع در برابر تهدیدهای هوایی می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل سیستم دفاع هوایی چندلایه و پیشرفته‌ای دارد که به نظر می‌رسد می‌تواند با بیشتر تهدیدها مقابله کند. با این حال، یکی از مزیت‌های چنین توافقی این است که برخی از این کشورها به ایران و عراق نزدیک‌ترند و فاصله کم می‌تواند به نیروی هوایی ارتش اجازه دهد تهدیدهای ناشی از فعالیت شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را زودتر شناسایی کند.

افشای پیمان دفاعی احتمالی در بحبوحه یک سری حملات پهپادی و موشکی ایران انجام می‌شود. هفته گذشته، مقام‌های اسرائیلی گفتند بر این باورند دو پهپاد که ماه گذشته ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق رهگیری کرد و هدف قرار داد، ظاهرا از ایران فرستاده شده‌ بودند.

در همین حال، این هفته موجی از حملات پهپادی و موشکی شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی انجام شد و خسارت‌های قابل توجهی به جا گذاشت. اوایل ماه مارس نیز ایران رگباری از موشک به اربیل در کردستان عراق شلیک کرد و آن را انتقام از حمله اسرائیل در سوریه و مرگ دو تن از اعضای سپاه پاسداران خواند. هرچند، در گزارش‌های بعدی ادعا شد که حمله موشکی ایران یک پایگاه اطلاعاتی اسرائیل را هدف قرار داده و دلیل آن انتقام حمله به ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین ایران در ماه فوریه بوده است.

اسرائیل بارها هشدار داده است که پهپادهای ایرانی را تهدیدی قابل توجه برای منطقه می‌داند؛ به ویژه اینکه نیروهای نیابتی تهران در امتداد مرزهای اسرائیل مستقرند. ارتش اسرائیل تایید کرد در سال‌های اخیر دست‌کم چهار پهپاد ایرانی را که به سمت اسرائیل یا کرانه باختری رود اردن و نوار غزه در حرکت بودند، رهگیری کرده است.

به گفته مقام‌های نیروی هوایی، نیروهای اسرائیلی در سال‌های اخیر صدها ماموریت علیه تهدیدهای منطقه‌ای به‌ویژه در سوریه انجام داده‌اند. این مقام‌ها در نشست خبری روز سه‌شنبه اعلام کردند که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، نیروی هوایی اسرائیل ۴۰۸ ماموریت در «بخش شمالی» انجام داده و هزاران موشک شلیک کرده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، اسرائیل در مواردی، اهداف مرتبط با ایران در عراق، نزدیک مرز سوریه، را هدف قرار داده است. سوری‌ها در دهه گذشته حدود یک هزار و ۲۰۰ موشک ضدهوایی شلیک کردند که این میزان در طول سال‌های اخیر افزایش یافت و برخی از این موشک‌ها آژیر حمله هوایی در شمال اسرائیل را به صدا درآورد.

گفته می‌شود سوریه از یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته ساخت این کشور بهره می‌برد که هنوز علیه نیروهای اسرائیلی استفاده نشده، اما از آنجایی که این سامانه تهدیدی برای هواپیماهای صدها کیلومتری در اطراف آن است، چالشی مهم در نظر گرفته می‌شود و مقام‌های اسرائیلی نگران‌اند که این سیستم در سوریه کاربرد گسترده‌تری پیدا کند.

به عنوان یک قاعده، ارتش اسرائیل در مورد حملات خاص در سوریه اظهارنظر نمی‌کند، اما به صدها پرواز علیه گروه‌های تحت حمایت ایران که تلاش می‌کنند جای پایی در این کشور به دست آورند، اعتراف کرده است. مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که در سال‌های اخیر، در طول ۳۰ مورد دفاع هوایی، موشک‌های پیشرفته زمین به هوای توسعه‌یافته ایرانی را منهدم کرد‌ه‌اند.

نیروی هوایی اسرائیل در عین حال، اعلام کرد که وظیفه آماده‌سازی و آموزش برای حمله احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران را بر عهده گرفته است.

بیشتر از جهان