بانک جهانی چهار پروژه به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار را در افغانستان تعلیق کرد

این اقدام بانک جهانی در اعتراض به محرومیت دختران افغان از حق تحصیل صورت گرفت

پروژه‌ها زمانی از حالت تعلیق در می‌آیند که همه دانش‌آموزان به حق تحصیل دسترسی داشته باشند - AFP

بانک جهانی اعلام کرد که چهار پروژه خود به ارزش بیشتر از ۶۰۰ میلیون دلار را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده است. بر اساس گزارش رویترز که چهارشنبه، دهم فروردین (۳۰ مارس)، منتشر شد، بانک جهانی این پروژه‌ها را در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر بسته ماندن درهای مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم متوقف کرده است.

بنا بر اعلام بانک جهانی، این پروژه‌ها هنگامی از حالت تعلیق در می‌آیند که همه دانش‌آموزان به حق تحصیل دسترسی داشته باشند و اوضاع موردقبول مردم افغانستان باشد.

قرار بود این پروژه‌ها در بخش‌های کشاورزی، آموزش و پرورش و بهداشت افغانستان عملی شوند.

بانک جهانی پیش از این در ماه مارس، اجازه استفاده از یک میلیارد دلار پول صندوق بازسازی افغانستان را صادر کرد و قرار بود این پول در امور بشردوستانه هزینه شود. بر اساس تصمیم بانک جهانی و حامیان فعالیت‌های امدادرسانی در افغانستان، این یک میلیارد دلار از طریق آژانس‌های سازمان ملل متحد در افغانستان به مصرف می‌رسد.

بانک جهانی افزود که این بانک از برابری خدمات برای تمامی زنان در افغانستان حمایت می‌کند و فعالیت‌های خود در این زمینه را ادامه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بانک اواخر اوت ۲۰۲۱، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، پرداخت بودجه به پروژه‌های خود در افغانستان را متوقف و اعلام کرد که از تاثیر طالبان بر توسعه افغانستان به‌ویژه حقوق زنان نگران است. بر اساس گزارش‌ها، بانک جهانی در ۲۰ سال گذشته، بیش از پنج میلیارد دلار برای بازسازی و توسعه افغانستان کمک کرده است.

معلق شدن چهار پروژه بزرگ بانک جهانی در افغانستان در حالی انجام می‌شود که طالبان به‌شدت در تلاش‌ است برای استحکام  پایه‌های قدرت خود کمک‌های جهانی را جذب کند و بنابراین ممکن است اعتراض این گروه را در پی داشته باشد. البته سران طالبان تا این لحظه به این اقدام بانک جهانی هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

پس از بسته شدن مدارس مقاطع بالاتر از ششم به روی دختران دانش‌آموز در افغانستان، اعتراض‌ها به این اقدام طالبان در سطح جهان افزایش یافت و سازمان ملل متحد، شمار زیادی از سران دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری این اقدام طالبان را نقض آشکار حقوق بشر خواندند و خواهان بازگشایی فوری مدارس دخترانه شدند.

طالبان قول داده بود که از سوم فروردین درهای مدارس را به روی همه دختران باز کند، اما خلف وعده کرد و گفت که دانش‌آموزان دختر از کلاس هفتم تا دوازدهم باید تا نهایی شدن طرح یونیفرم اسلامی ویژه مدارس در خانه‌ بمانند.