نجیب میقاتی: استعفا نمی‌دهم تا انتخابات سر موعد برگزار شود

انتخابات مجلس لبنان قرار است در کمتر از دو ماه دیگر برگزار شود

ANWAR AMRO / AFP

به گزارش رویترز نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، روز سه‌شنبه ۲۹ مارس گفت در سمت نخست‌وزیری باقی می‌ماند تا بهانه‌ای برای تعویق انتخابات مجلس در تاریخ پانزدهم ماه مه فراهم نکند. انتخابات مجلس لبنان که قرار است در کمتر از دو ماه دیگر برگزار شود، نخستین انتخابات این کشور از زمان فروپاشی مالی لبنان و اعتراض‌های گسترده خیابانی در سال ۲۰۱۹ است. در سال ۲۰۱۹هزاران معترض در خیابان‌ها خشم و نارضایتی خود را از سیاستمدارانی که از پایان جنگ‌های داخلی لبنان در سال ۱۹۹۰ قدرت را در دست دارند، نشان دادند. نسل جوان لبنان وضعیت کنونی کشور را ناشی از فساد و ناکارایی آنان می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نجیب میقاتی در سخنانی که از تلویزیون لبنان پخش شد، گفت: «من استعفا نخواهم داد تا بهانه‌ای برای جلوگیری از برگزاری انتخابات مجلس فراهم نشود.» نخست‌وزیر لبنان که مجلس درخواست او برای رای اعتماد به دولت را رد کرد، گفت: «به این دلیل استعفا نمی‌دهم.» نخست‌وزیر لبنان با لحنی خشمگین گفت برخی احزاب برای رسیدن به منافع انتخاباتی به تلاش‌های دولت برای غلبه بر بحران اقتصادی آسیب می‌زنند.

دولت نجیب میقاتی که با نام «در کنار یکدیگر برای نجات» شکل گرفت، هنوز نتوانسته است درباره اصلاحات مالی که غرب و صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده‌اند به توافق برسد. نجیب میقاتی، سرمایه‌دار میلیاردری که تاکنون سه بار نخست‌وزیر این کشور شده است، گفت در انتخابات آتی مجلس شرکت نمی‌کند تا فرصت در اختیار چهره‌های جدید قرار گیرد.

مجلس لبنان ۱۲۸ نماینده دارد و به‌جز قانون‌گذاری، وظیفه انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان را نیز برعهده دارد. در نظام سیاسی لبنان که پس از پایان جنگ داخلی این کشور شکل گرفت، رئيس مجلس از میان شیعیان، رئیس‌جمهوری از مسیحیان مارونی، نخست‌وزیر از مسلمانان سنی و معاون نخست‌وزیر از مسیحیان ارتدوکس برگزیده می‌شود.

بیشتر از جهان