عضو اتاق بازرگانی تهران: دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود

کارشناسان اقتصادی از افزایش نرخ دلار در صورت شکست مذاکرات وین خبر می‌دهند

نرخ دلار در چند ماهه آخر سال ۱۴۰۰ همسو با مذاکرات وین دستخوش تغییرات زیادی بود-ATTA KENARE / AFP

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران پیش‌بینی کرد نرخ دلار در ایران به ۴۰ هزار تومان برسد و نرخ تورم هم بالای ۶۰ درصد را تجربه کند.

مستوفی روز سه‌شنبه ۹ فروردین به سایت «اقتصاد ۲۴» گفت تاثیر پول‌های آزاد شده احتمالی ناشی از لغو تحریم‌ها در بازار هم نمی‌تواند مانع از افزایش نرخ دلار شود.

به گفته وی «دولت تاکنون تغییری در سیاست‌های پولی و مالی خود ایجاد نکرده» همین مساله می‌تواند منجر به افزایش ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی و «تجربه ناخوشایند تورم بالای ۶۰ درصد» شود.

بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان همچون مستوفی افزایش شدید نقدینگی را سمی برای اقتصاد می‌دانند که تلاش دولت برای جبران کسری بودجه، نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ را وارد شرایط بحرانی‌تری خواهد کرد.

مستوفی در این زمینه گفته که «وضعیت استقراض دولت‌ها از بانک مرکزی باعث تورم افسار گسیخته شده» و نرخ دلار ۲۳ هزار تومانی در کنار افزایش دستمزد‌ها نیز منجر به کاهش ۵۰ درصدی بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ خواهد شد.

پیش‌بینی آینده اقتصاد ایران و بسیاری دیگر از شاخص‌های اقتصادی از نظر بسیاری از کارشناسان وابسته به نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصغر سمیعی، رئیس پیشین کانون صرافان هم در این رابطه گفته که نرخ دلار برای شروع در سال جدید را حدود ۳۵ هزار تومان برآورد می‌کند.

حجت قندی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم گفته «احتمال ثبات قیمت ارز در محدوده فعلی در کوتاه‌مدت بیشتر است، اما شوک ارزی بعدی نیز چندان دور نیست.»

سعید اشتیاقی یک عضو اتاق بازرگانی ایران و چین هم چنین اظهارنظر کرده که «چنانچه مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد، می‌توان امیدوار بود که قیمت دلار در کوتاه مدت تا ۲۲ هزار تومان عقب‌نشینی کند.»

نرخ دلار در چند ماهه آخر سال ۱۴۰۰ همسو با مذاکرات وین دستخوش تغییرات زیادی بود  و در روز‌های اخیر به  ۲۷ هزار تومان هم رسید.

کارشناسان اقتصادی رشد دو روز اخیر نرخ دلار را زنگ خطری برای صعود مجدد قیمت آن در صورت شکست مذاکرات ارزیابی می‌کنند.

بیشتر از اقتصاد