وقتی سیلی بیشتر از اسکار شهرت می‌آورد

ویل اسمیت در یک پست اینستاگرامی از کریس راک و آکادمی اسکار عذرخواهی کرد

ویل اسمیت در دنیای هنر و بازیگری، چهره‌ای شناخته شده است اما تا همین چند روز پیش برای بسیاری از مردم کره زمین که اهل فیلم و سینما نیستند، ناشناس بود. حالا او برای بیشتر مردم چهره‌ای شناخته‌شده است؛ اما نه به این دلیل که اسکار نقش اول مرد را برای فیلم «شاه ریچارد» دریافت کرد؛ بلکه به این دلیل که در یک مراسم رسمی از صندلی خود برخاست، به سمت مجری رفت و به صورت او سیلی زد.

از روز یکشنبه،‌ ویدیو‌های ویل اسمیت یکی پس از دیگری در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند؛ از سیلی معروفش به صورت کریس راک گرفته تا اشک‌هایش هنگامی‌ که جایزه اسکار را گرفت. خیلی‌ها تمام‌قد از ویل دفاع می‌کنند و مدعی‌اند که او برای «محافظت» از خانواده‌اش این کار را کرده است و بسیاری نیز هشدار داده‌اند که این‌گونه رفتارها هیچ معنایی جز ترویج خشونت و ناتوانی در کنترل خشم ندارند.

ویل اسمیت یک روز پس از دریافت جایزه اسکار در یک پست اینستاگرامی از کریس راک و آکادمی اسکار عذرخواهی کرد؛ با این‌ حال انگار قرار است حاشیه‌های نودوچهارمین دوره مراسم اسکار تا مدت‌ها آقای بازیگر را تعقیب کند. او در یادداشت اخیر خود، خشونت در هر شکلی را «مخرب» خواند و اعتراف کرد که رفتارش «غیرقابل‌قبول» و «توجیه‌ناپذیر» بوده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Will Smith (@willsmith)

برنده جایزه اسکار در ادامه، واکنش احساسی خود درباره شوخی با همسرش را تایید کرد و نوشت: «شوخی با من بخشی از کار است؛ اما شوخی درباره وضعیت سلامتی جیدا برای من سنگین بود.»

ویل اسمیت در این پست کوتاه، علاوه بر کریس راک و آکادمی اسکار از خانواده ریچارد ویلیامز هم عذرخواهی کرد و نوشت: «من خجالت می‌کشم و کارهایم نشان‌دهنده مردی که می‌خواهم باشم نبود. در دنیای عشق و مهربانی جایی برای خشونت نیست.»

هنوز مشخص نیست که آیا ویل واقعا از رفتار خود پشیمان است یا با این عذرخواهی می‌خواهد تبعات رفتارش را کاهش دهد. قطعا او از اینکه موفق شد جایزه اسکار را دریافت کند، خوشحال است؛ از طرف دیگر می‌داند حاشیه‌های این اتفاق ممکن است آینده هنری او را به خطر بیندازد. حتی این روزها در محافل هنری، بحث‌هایی درباره احتمال پس گرفتن اسکار از ویل مطرح می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آکادمی اسکار روز دوشنبه، ۲۸ مارس، ضمن محکوم کردن هر نوع خشونت، اعلام کرد که رفتار ویل اسمیت را بررسی می‌کند و هر اقدامی در رابطه با این موضوع، «مطابق با استانداردهای رفتار و قانون کالیفرنیا» خواهد بود. این به معنای آن است که احتمال پس گرفتن اسکار از ویل اسمیت وجود دارد.

علاوه بر ویل اسمیت که این روزها بازار قضاوت درباره او بسیار داغ است، خیلی‌ها هم رفتار و سکوت کریس راک را تحلیل می‌کنند. او در مراسم اسکار سیلی ویل به صورتش را مهم‌ترین مستند سال خواند و از آن لحظه به بعد درباره این موضوع سکوت کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش، حتی پاسخ عذرخواهی اینستاگرامی ویل اسمیت را هم نداده است. پلیس لس‌آنجلس هم به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که کریس راک از طرح شکایت علیه ویل اسمیت امتناع کرده است.

سوی دیگر این ماجرا خانواده ریچارد ویلیامزند که رفتار ویل را محکوم کرده‌اند. هرچه باشد ویل در فیلم سینمایی شاه ریچارد، نقش پدر آنان را بازی کرده بود. داستان این فیلم درباره ونوس و سرنا ویلیامز، دو قهرمان تنیس است که با تشویق‌ها و هدایت‌ پدر خود به ستاره‌های ورزشی تبدیل شدند.

ویل اسمیت هنگامی‌ که جایزه اسکار را گرفت، در توجیه اقدام خود به فیلم سینمایی شاه ریچارد هم گریزی زد و گفت که او نیز حامی خانواده‌ بوده است. با این وجود، اقدام خشونت‌آمیز او از نظر خیلی‌ها به معنای ناتوانی در کنترل خشم بود نه حمایت از خانواده.

روز یکشنبه، ۲۷ مارس، کریس راک، کمدین معروف، در جریان برگزاری نودوچهارمین دوره مراسم جوایز اسکار، با جیدا، همسر ویل اسمیت، به دلیل موهای ریخته‌اش شوخی کرد. جیدا که به دلیل بیماری، موهایش را تراشیده، از شوخی کریس ناراحت شد و ویل اسمیت وقتی متوجه ناراحتی همسرش شد، روی صحنه رفت و به صورت کریس راک سیلی زد. هنگامی که روی صندلی خود نشست هم فریادزنان از کریس خواست نام همسرش را بر زبان نیاورد.

ویل اسمیت در نودوچهارمین دوره مراسم اسکار، در میان بهت و حیرت همگان، صحنه‌ای را رقم زد که حاشیه‌‌ای پررنگ‌تر از متن بود. شاید این روزها کمتر کسی درباره فیلم سینمایی شاه‌ ریچارد که ویل اسمیت برای بازی در آن اسکار گرفت، کنکاش کند؛ اما برای خیلی‌ها جالب است که بدانند رابطه ویل و همسرش جیدا چگونه است و چه میزان عشق و علاقه میان آنان وجود دارد. به‌خصوص اینکه ویل و جیدا پیش‌تر بارها گفته بودند که زندگی زناشویی آنان بر تعهد و وفاداری جنسی استوار نیست.

ویل اسمیت هنگامی که جایزه اسکار را گرفت، بدون اینکه از کریس راک، نام ببرد از رفتار خود عذرخواهی کرد و گفت: «من شبیه پدری دیوانه به نظر می‌رسم؛ درست همان‌طور که در مورد ریچارد ویلیامز گفته‌اند.»

بیشتر از فرهنگ و هنر