ارتش اوکراین دو شهر را پس گرفت

بر اساس برآوردهای شهردار ماریوپل، همچنان نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر در این شهر گرفتارند

نیروهای مسلح اوکراین شهر تروستیانتس در۶۰ کیلومتری شهر سومی را هم پس گرفته‌اند - Sergei SUPINSKY / AFP

نیروهای مسلح اوکراین روز دوشنبه، ۲۸ مارس، کنترل کامل شهر ایرپین در نزدیکی کی‌یف، پایتخت این کشور، را باز پس گرفتند. این شهر کوچک در حومه شمال‌غربی پایتخت اوکراین، محل نبردهای سنگینی میان ارتش روسیه و ارتش اوکراین بود.

اولکساندر مارکوشین، شهردار ایرپین، در ویدیویی که در تلگرام منتشر کرد، گفت: «امروز خبرهای خوبی داریم. ایرپین آزاد شد.» و افزود: «می‌دانیم که حملات بیشتری به شهر ما خواهد شد. ما دلیرانه دفاع خواهیم کرد.»

یک مقام نظامی ایالات متحده گفت که بر اساس ارزیابی‌های واشنگتن، نیروهای مسلح اوکراین شهر تروستیانتس در۶۰ کیلومتری شهر سومی را هم پس گرفته‌اند. این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگاران گفت: «اوکراینی‌ها به تلاش خود برای بازپس‌گیری کشور ادامه می‌دهند.»

در همین حال، فرماندار منطقه ریونه در شمال غربی اوکراین هم خبر داد که در روز دوشنبه، ۲۸ مارس، یک انبار سوخت در این منطقه هدف حمله موشکی روسیه قرار گرفته است. ویتالی کواوال از حضور نیروهای امدادگر در محل حادثه خبر داد اما به جزئيات بیشتری اشاره نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ادوارد باسورین، نماینده جدایی‌خواهان مسلح دونتسک، روز دوشنبه ادعا کرد حومه‌های شهر بندری ماریوپل در کنترل کامل نیروهای طرفدار روسیه است. سخنگوی شهردار ماریوپل می‌گوید تاکنون پنج هزار تن در این شهر جان باختند. به گفته او، ۹۰ درصد ساختمان‌های شهر آسیب‌دیده و نزدیک به ۴۰ درصد آن‌ها ویران‌ شده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا نیز روز دوشنبه اعلام کرد: «روسیه در بخش‌های بیشتری از جنوب شهر ماریوپل پیشروی کرده و نبردهای سنگینی بر سر تاسیسات بندری شهر در جریان است.»

بر اساس برآوردهای شهردار ماریوپل، همچنان نزدیک به ۱۶۰ هزار تن از ساکنان در این شهر گرفتارند. او تخلیه کامل شهر را خواستار شد.

در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره تغییر راهبرد روسیه در جنگ، اولکساندر متوزیانیک، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایان محاصره کی‌يف دیده نمی‌شود. او در نشستی تلویزیونی گفت: «بر اساس اطلاعات ما، فدراسیون روسیه تلاش برای محاصره کی‌يف را متوقف نکرده است. در حال حاضر ما اثری از عقب‌نشینی نیروهای دشمن از دروازه‌های شهر نمی‌بینیم.»

بیشتر از جهان