حمله‌های موشکی سنگین روسیه به اوکراین ساعاتی قبل از مذاکرات صلح

ولودیمیر زلنسکی گفت، اوکراین آماده بررسی بی‌طرفی است

یک منبع دخیره نفت در شمال لویو در غرب اوکراین هدف حمله قرار گرفته است-AFP

به دنبال حمله‌های موشکی گسترده روسیه، در ساعات پایانی یکشنبه شب صدای آژیر حمله هوایی در مناطق مختلف اوکراین به گوش رسید. مشاور ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین این حمله‌ها را که در خارکیف به طور گسترده انجام شده است، تلاش دیگر روسیه برای «حذف اوکراین از روی زمین» توصیف کرده است.

همزمان یک منبع دخیره نفت در شمال لویو در غرب اوکراین هدف حمله قرار گرفته است. این سومین حمله به تاسیسات سوخت در اوکراین از روز پنجشنبه تا کنون به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش رسانه‌های محلی حاکی از آن است که از همه اوکراینی‌ها خواسته شده است به پناهگاه بروند. قرار است مذاکرات صلح نمایندگان روسیه و اوکراین روز دوشنبه در ترکیه آغاز شود.

با این وجود گزارش وزارت دفاع می‌گوید حمله نیروی دریایی روسیه به اهدافی در سراسر اوکراین ادامه دارد. در نتیجه این حمله‌ها، دسترسی اوکراین به تجارت دریایی بین‌المللی از طریق دریای سیاه قطع شده است.

مقامات وزارت کشور اوکراین می‌گویند که روسیه انبارهای سوخت و غذا در اوکراین را هدف گرفته است و ممکن است تلاش‌های جدیدی برای پیشروی در اوکراین انجام دهد.

برخی فرماندهان نظامی روسیه ادعا می‌کنند که این کشور با موفقیت مرحله نخست تهاجم به اوکراین را پشت سر گذاشته است. اما گزارش‌های منابع غربی و محلی در اوکراین حاکی از تلفات و خسارت‌های سنگین ارتش روسیه و متوقف شدن پیشروی یا عقب‌نشینی در برخی مناطق است.

زلنسکی در آستانه مذاکرات صلح اعلام کرد که اوکراین آماده بررسی بی‌طرفی است. او گفت، بی‌طرفی باید با تضمین‌های امنیتی طرف سوم حمایت شود و به رفراندوم گذاشته شود.

یکی از شرط‌های روسیه برای پایان دادن به حمله‌‌ها، غیرنظامی شدن اوکراین است. دلیل این پیش‌شرط نگرانی روسیه از عضویت احتمالی اوکراین در ناتو است.

بیشتر از جهان