بایدن پوتین را «قصاب» خواند؛ مکرون هشدار داد

روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تشخیص این که چه کسی بر روسیه حکومت کند با رئیس‌ جمهوری آمریکا نیست

در پی اظهارات جو بایدن در مورد ولادیمیر پوتین که گفته بود رئیس جمهوری روسیه «قصاب» است و نمی‌تواند همچنان در قدرت باقی بماند، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، روز یکشنبه، ۲۷ مارس، به احتمال افزایش سطح تنش‌ها هشدار داد.

به گزارش گاردین، مکرون گفت که زبان خصمانه، خطر تشدید تنش‌های موجود بر سر اوکراین را همراه دارد. رئیس جمهوری فرانسه افزود که به چنان شیوه‌ای سخن نمی‌گوید و وظیفه خود را «اول دستیابی به آتش‌بس و سپس خروج کامل نیروهای [روس] از طریق دیپلماتیک» می‌داند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز شنبه ۲۶  مارس (ششم فروردین)، در دیدار با پناهندگان اوکراینی در پایتخت لهستان، همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، را «قصاب» خواند.

جو بایدن پس از دیداری رودررو با مقام‌های کی‌يف در ورشو در جریان بازدیدی از پناهندگان اوکراینی، در پاسخ به این پرسش که درباره پوتین چه نظری دارد، گفت: «او قصاب است.»

دقایقی پس از این سخنان بایدن، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهوری ایالات متحده «درباره قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم صحبت نمی‌کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی، این سخنرانی فراخوانی برای سرنگونی رئیس جمهوری روسیه نبوده است، بلکه تلاشی برای آماده کردن دموکراسی‌های جهان برای یک درگیری طولانی بوده است.

کرملین به این سخنان بایدن واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی کرملین گفت، این سخنان چشم‌انداز بهبود روابط میان روسیه و آمریکا را تاریک‌تر می‌کند.

روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نظر می‌رسد بایدن خونسردی خود را از دست داده است، و تشخیص این که چه کسی بر روسیه حکومت می‌کند، با رئیس جمهوری آمریکا نیست.

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرگزاری دولتی تاس گفت: «یک رهبر دولتی باید رفتار خود را کنترل کند.»

 آنتونی بلینکن نیز در دیدار روز یکشنبه خود از اورشلیم، به این موضوع پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم رئیس‌ جمهوری، شب گذشته به این نکته اشاره کرد که پوتین نمی‌تواند قدرت تداوم جنگ یا تجاوز به اوکراین یا هر جای دیگری را داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید و همان‌طور که بارها از ما شنیده‌اید، راهبرد ما تغییر رژیم در روسیه یا در هر جای دیگری نیست.»

رئیس جمهوری آمریکا به پرسشی درباره این که آیا روسیه راهبرد خود را تغییر داده است، پاسخ داد: «مطمئن نیستم.»

بیشتر از جهان