«زن‌ستیزی طالبان، اعتماد به این گروه را دشوار کرده است»

دو نماینده سازمان ملل در امور افغانستان از ممنوعیت تحصیل دختران جلوگیری از سفر زنان به خارج انتقاد کردند

دومین روز مجمع دوحه که یکشنبه، ۷ فروردین (۲۷ مارس) برگزار شد-KARIM JAAFAR / AFP

رینا امیری، فرستاده ویژه ایالات متحده برای حقوق بشر و زنان افغانستان، و دبورا لاینز، رئیس دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان، در دومین روز مجمع دوحه که یکشنبه، ۷ فروردین (۲۷ مارس) برگزار شد، از اقدامات اخیر طالبان، از جمله ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم و جلوگیری از سفر زنان بدون همراهی «محرم شرعی» به خارج از افغانستان، انتقاد کردند و گفتند که این اقدامات به افزایش بی‌اعتمادی میان حامیان فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان دامن زده است.

دبورا لاینز گفت: «با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، بحران عمیق بشری در افغانستان رخ داد و نگرانی‌ها از وقوع یک فاجعه انسانی بسیار بود، اما به لطف مددرسانان، از وقوع این فاجعه در زمستان گذشته جلوگیری شد. اما اقدام‌های اخیر طالبان، جلب اعتماد حمایت کنندگان را برای تداوم این کمک‌ها دشوار کرده است.»

خانم لاینز افزود که طالبان پس از مسدود کردن مدارس به روی دختران، مانع سفر زنان به خارج از افغانستان شدند و لزوم حضور یک مرد را به عنوان «محرم» مطرح کردند. خانم لاینز تصریح کرد که این اقدامات طالبان، با تعهدات این گروه در جریان مذاکرات و گفت‌وگوها در هفت ماه گذشته، مغایر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارکوس پوتزل، نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان، نیز گفت که آلمان برای جلوگیری از فاجعه انسانی، سال گذشته ۶۰۰ میلیون یورو به افغانستان کمک کرد، اما اقدام‌های اخیر طالبان علیه زنان و دختران، ادامه این کمک‌ها  را با مشکل مواجه می‌کند، چون دولت آلمان مکلف است به مالیات‌دهندگان و شهروندان آلمان پاسخ دهد که بودجه را در چه زمینه‎‌هایی و برای چه ساختارهایی به مصرف می‌رساند.

مارکوس پوتزل اقدام‌های اخیر طالبان را «گروگانگیری مردم افغانستان» دانست و تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم به ساختاری کمک کنیم که زنان را از آموزش و اشتغال محروم می‌کند و حق آموزش را از دختران می‌گیرد.»

نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان، از کشورهای اسلامی خواست تا به تصمیم‌های طالبان اعتراض کنند. او ابراز امیدواری کرد که طالبان این اعتراض‌ها را بشنوند.

رینا امیری نیز طالبان را به وعده‌شکنی متهم کرد و گفت: «طالبان ادعا می‌کنند به جنگ طولانی در افغانستان پایان داده‌اند، اما بحران و نگرانی از جنگ همچنان وجود دارد. طالبان ادعا می‌کنند مهاجرت افغان‌ها به خارج از افغانستان کاهش یافته است، اما مانع سفر مردم به خارج می‌شوند.» فرستاده ویژه ایالات متحده برای حقوق بشر و زنان افغانستان تصریح کرد که طالبان برای دست‌یابی به مشروعیت و حل بحران افغانستان، مدام می‌کوشند با آمریکا و بقیه دولت‌های جهان صحبت کنند، در حالی که برای رسیدن به این هدف، باید با مردم افغانستان صحبت کنند.

ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم، جلوگیری از سفر زنان در صورت نبود محرم شرعی، و نیز تنظیم جدول زمانی برای رفتن جداگانه زنان و مردان به تفریح‎گاه‌ها، از تازه‎ترین اقدام‌های طالبان علیه زنان است. با آن که صدور این فرمان‌ها منجر به واکنش گسترده در داخل افغانستان شده است و بار دیگر، پای زنان معترض را، از جمله دانش‌آموزان و معلمان، به خیابان‌ها کشانده است، بسیاری از دولت‌های منطقه در این زمینه سکوت کرده‌اند و سخنی علیه این تصمیم‌ها و اقدامات طالبان ابراز نکرده‌اند.