نشست مجلس عراق برای انتخاب رئيس جمهور دوباره به تعویق افتاد

نرسیدن به حدنصاب لازم برای انتخاب رئیس جمهوری دلیل اصلی تعویق نشست بود

ائتلاف «هیات هماهنگی» روز شنبه فهرستی از ۱۲۶ نماینده مصمم به تحریم این نشست را به مجلس ارائه دادIraqi Parliament Media Office/Handout via REUTERS 

نشست مجلس عراق برای انتخاب رئیس جمهور این کشور که قرار بود روز شنبه ۲۶ مارس برگزار شود، بار دیگر به تعویق افتاد. روابط عمومی مجلس عراق در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «مجلس چهارشنبه آینده را به عنوان تاریخ انتخاب رئیس جمهوری تعیین کرد.»

یک منبع رسمی به میدل‌ایست‌آنلاین گفت، نرسیدن به حدنصاب لازم برای انتخاب رئیس جمهوری دلیل اصلی تعویق نشست است. این منبع گفت که تنها ۲۰۲ نماینده در نشست امروز حضور داشتند و حضور دست‌کم ۲۲۰ نماینده برای رسمیت بخشیدن به این نشست لازم است.

ائتلاف «هیات هماهنگی» روز شنبه فهرستی از ۱۲۶ نماینده مصمم به تحریم این نشست را به مجلس ارائه داد. ائتلاف هیات هماهنگی دربرگیرنده جناح‌های حامی حشد شعبی است که از پشتیبانی ایران برخوردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رقابت اصلی برای مقام ریاست جمهوری در عراق میان برهم صالح، رئیس جمهوری کنونی و نامزد اتحادیه میهنی کردستان برای این مقام، و ریبر احمد بارزانی، نامزد حزب دموکرات کردستان است.

با گذشت شش ماه از انتخابات مجلس عراق، هنوز رئیس جمهوری این کشور انتخاب نشده است. بر اساس قانون اساسی عراق، نمایندگان مجلس این کشور رئيس جمهوری را برمی‌گزینند. رئيس جمهوری سپس باید ظرف ۱۵ روز نخست‌وزیر را برگزیند که معمولا نامزد بزرگترین ائتلاف پارلمانی است.

ائتلاف نجات میهن به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که مخالف بانفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق است، بزرگترین ائتلاف پارلمانی است و از ریبر احمد حمایت می‌کند.

پس از حمله آمریکا به عراق و شکل‌گیری نظام پارلمانی در این کشور، رئیس جمهوری این کشور از میان کردها، نخست‌وزیر از میان شیعه‌ها، و رئيس مجلس نیز از میان سنی‌ها برگزیده می‌شود.

در صورتی که نیروهای سیاسی عراق نتوانند بر بحران موجود غلبه کنند، ممکن است مجلس تعطیل، و انتخابات دوباره برگزار شود.

بیشتر از جهان