پیشگیری از بارداری؛ داروی هورمونی جدید برای مردان

روش‌های جلوگیری مردان را که در حال حاضر تنها شامل دو گزینه یعنی کاندوم مردانه و وازکتومی است

 اکثر داروهای جلوگیری از بارداری برای مردان که اکنون در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارند، تستوسترون، هورمون جنسی مردانه، را هدف قرار می‌دهند- Canva

مردان می‌توانند (قرص) ضدبارداری غیرهورمونی جدیدی مصرف کنند که بر اساس یک مطالعه تایید نشده، «۹۹ درصد در جلوگیری از بارداری» موش‌ها بدون عوارض جانبی مشهود، موثر است.

این مطالعه که روز پنجشنبه در نشست انجمن شیمی آمریکا (ای‌سی‌اس) ارائه خواهد شد، روش‌های جلوگیری مردان را که در حال حاضر تنها شامل دو گزینه یعنی کاندوم مردانه و وازکتومی است، به شکل بالقوه‌ گسترش می‌دهد.

عبدالله النعمان، دانشجوی دکترا در دانشگاه مینه‌سوتا، در بیانیه‌ای گفت: «ده‌ها سال است که دانشمندان تلاش می‌کنند داروی ضدبارداری خوراکی مردانه موثری بسازند اما هنوز هیچ قرص تاییدشده‌ای در بازار وجود ندارد.»

دانشمندان گفتند که اکثر داروهای جلوگیری از بارداری برای مردان که اکنون در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارند، تستوسترون، هورمون جنسی مردانه، را هدف قرار می‌دهند و افزودند که این ممکن است به عوارض جانبی نظیر افزایش وزن، افسردگی و افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (ال‌دی‌ال)، «کلسترول بد»، منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوندا گئورگ، رئیس بخش شیمی دارویی دانشگاه مینه‌سوتا، گفت: «۶۰ سال است که قرص [ضدبارداری] زنان در دسترس است و قرص مردان عقب مانده است.»

النعمان که در آزمایشگاه دکتر گئورگ کار می‌کند و روز پنجشنبه یافته‌ها را در جلسه ای‌سی‌اس ارائه خواهد کرد، گفت: «می‌خواستیم یک ضدبارداری مردانه غیرهورمونی تولید کنیم که این عوارض جانبی را نداشته باشد.»

این داروی ضدبارداری آزمایشی پروتئینی به نام گیرنده آلفا رتینوئیک اسید (آرای‌آر-آلفا) را هدف قرار می‌دهد که به رتینوئیک اسید، نوعی ویتامین آ، متصل می‌شود.

به گفته دانشمندان، اسید رتینوئیک در رشد سلولی، تمایز (اندام‌های جنسی) -از جمله تشکیل اسپرم- و رشد جنین نقش مهمی ایفا می‌کند.

در حالی که پژوهش‌های قبلی به تولید یک ترکیب خوراکی انجامید که هر سه عضو خانواده آرای‌آر (آرای‌آر-آلفا، بتا و گاما) را مهار ‌می‌کرد و در موش‌های نر عقیم‌شدن برگشت‌ناپذیر پدید می‌آورد، هدف مطالعه جدید یافتن دارویی خاص برای آرای‌آر-آلفا است که احتمال عوارض جانبی آن کمتر باشد.

دانشمندان ساختار پروتئین‌های آرای‌آر-آلفا، بتا و گاما متصل به رتینوئیک اسید را به‌دقت بررسی کردند و به تفاوت‌های ساختاری نحوه اتصال این سه گیرنده به آن پی بردند.

آن‌ها بر اساس این تجزیه و تحلیل، حدود ۱۰۰ ترکیب طراحی کردند و ساختند و توانایی آن‌ها برای اتصال انتخابی به آرای‌آر-آلفا در سلول‌ها را ارزیابی کردند.

این پژوهشگران به «وای‌سی‌تی ۵۲۹» رسیدند؛ ترکیبی که آرای‌آر-آلفا را تقریبا ۵۰۰ برابر قوی‌تر از آرای‌آر-بتا و گاما مهار می‌کند.

دانشمندان بعد از آنکه به مدت چهار هفته به موش‌های نر از این ترکیب خوراندند، ادعا کردند که این ترکیب تعداد اسپرم‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و «در جلوگیری از بارداری ۹۹ درصد موثر است».

آ‌ن‌ها ضمنا وزن، اشتها و فعالیت کلی موش‌ها را زیرنظر گرفتند و هیچ عارضه جانبی مشهودی پیدا نکردند.

به گفته محققان، موش‌ها حدود یک ماه بعد از قطع دارو، ‌توانستند یک بار دیگر بچه‌دار شوند.

قرص ضدبارداری زنان ۶۰  سال است که در دسترس است و قرص مردانه عقب مانده است.

گوندا و نعمان عبدالله در باره پژوهش‌های خود در باره یک قرص ضدبارداری غیرهورمونی مردانه گفت‌وگو می‌کنند.

دکتر گئورگ گفت: «چون پیش‌بینی موفقیت ترکیبی که در پژوهش‌های حیوانی درست به نظر رسیده، در آزمایش‌های انسانی دشوار است، فعلا ترکیب‌های دیگر را بررسی می‌کنیم»

انتظار می‌رود پژوهشگرانی که از موسسه‌های ملی «سلامت» و «ابتکار پیشگیری از بارداری مردان» کمک مالی دریافت کرده‌اند و با شرکتی به نام «یور چویس تراپیوتیکس» (YourChoice Therapeutics) کار می‌کنند، آزمایش‌های انسانی خود را تا سه ماهه سوم یا چهارم ۲۰۲۲ آغاز کنند.

دکتر گئورگ به خبرگزاری فرانسه گفت:« تضمینی برای نتیجه‌بخش بودنش وجود ندارد... اما واقعا تعجب می‌کنم اگر هیچ تاثیری (از این دارو) روی انسان نبینیم.»  

© The Independent