پناه بر تاریخ و فرهنگ

ایرانیان شکوه و شکایت از سیاستمداران دوران خود را به آرامگاه حافظ می‌برند

در مدت کمتر از سه روز، بیش از ۱۱۶ هزار مسافر از آرامگاه حافظ در شیراز بازدید کردندـ BEHROUZ MEHRI / AFP

در مدت کمتر از سه روز، بیش از ۱۱۶ هزار مسافر از آرامگاه حافظ در شیراز بازدید کردند. آرامگاه سعدی و تخت جمشید نیز در صدر مکان‌های مورد علاقه مسافران نوروزی‌اند. فرسنگ‌ها آن‌سوتر هم در شمال شرقی ایران، آرامگاه فردوسی میزبان علاقه‌مندان فرهنگ ایران است. هزاران نفر نیز ترجیح داده‌اند روزهای عید را در مجاورت مکان‌های تاریخی اصفهان باشند.

گزارش‌ها از کرمانشاه نیز حاکی از آن است که اغلب هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها اتاق خالی ندارند. با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند فرهنگ باستانی و تاریخی ایران را نادیده بگیرد، علاقه‌مندی ایرانیان به تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

گویند رمز عشق مگویید و مشنوید

حافظ شیرازی آن هنگام که غزل معروف «پنهان خورید باده که تعزیر می‌کنند» را در اعتراض به وضعیت سیاسی زمانه خود سرود، شاید نمی‌دانست که قرن‌ها بعد، ایرانیان شکوه و شکایت از سیاستمداران دوران خود را به آرامگاه او می‌برند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قصد دارند نزدیک به ۲۰۰ خانه تاریخی شیراز را تخریب کنند تا دو مکان مذهبی به هم متصل شوند و به قول خودشان «بین‌الحرمین» بسازند. با این حال انتخاب مردم شیراز و مسافران نوروزی، اقامتی هرچند کوتاه در آرامگاه حافظ شیرازی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارهایی که اداره کل میراث فرهنگی فارس از سه روز ابتدایی سال جدید ارائه کرد نیز این موضوع را اثبات می‌کند؛ چون در این مدت، بالغ‌ بر ۱۱۶ هزار مسافر از آرامگاه حافظ بازدید کردند. در رتبه‌های بعدی نیز آرامگاه‌ سعدی، تخت جمشید و دیگر مکان‌های تاریخی استان فارس قرار دارند.

سید محسن مویدنژاد، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی فارس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که در مدت سه روز، بیش از ۵۳ هزار مسافر به آرامگاه سعدی رفتند. تخت جمشید نیز با حدود ۵۲ هزار بازدیدکننده در رتبه سوم قرار گرفت و رتبه‌های چهارم و پنجم هم به پاسارگاد و ارگ کریم‌خان زند اختصاص دارد.

این آمار را که یکی از مقام‌های دولتی استان فارس ارائه کرد به‌خوبی آشکار می‌کند که بسیاری از ایرانیان به تبلیغات حکومت برای توسعه مکان‌های مذهبی اعتنایی نمی‌کنند و می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران از مذهب مانند وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند به همین دلیل همچون حافظ و سعدی از شر «کژاندیشان» و «بدخواهان» به فرهنگ و ادبیات پناه می‌برند.

در جست‌وجوی فرهنگ ایران باستان

این روزها که ایرانیان بیش از هر زمان دیگری به تنگنا رسیده‌اند، پاسداشت فرهنگ ایران اهمیت بیشتری نیز یافته است. گویی شهروندان با زنده‌ کردن آداب‌ و رسوم تاریخی و باستانی قصد دارند مبارزه خود را با حاکمان علنی کنند. در شمال شرقی ایران، آرامگاه فردوسی در شهر توس نیز این روزها میزبان علاقه‌مندان تاریخ ایران باستان است.

در کرمانشاه نیز بر اساس اعلام منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه ظرفیت بیش از ۸۰ درصد هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های این شهر تکمیل شده است و اغلب مسافران برای بازدید از آثار باستانی و آشنایی با صنایع‌دستی به این شهر سفر می‌کنند.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز به خبرگزاری ایرنا گفت روزانه ۱۶۰ هزار مسافر وارد اصفهان می‌شوند. میدان نقش‌ جهان، سی‌وسه‌ پل، پل خواجو و کاخ چهل‌ستون در صدر مکان‌های پربازدید شهر اصفهان قرار دارند.

این روزها دیگر شهرهای ایران نیز که بافت تاریخی و ملی دارند، میزبان تعدادی زیادی از ایرانیانی‌اند که فرهنگ ملی خود را پاس می‌دارند و نه‌تنها به اقدام رئیس‌جمهوری انتصابی برای حذف سفره هفت‌سین اعتنایی ندارند، بلکه تلاش‌های حکومت را نیز برای از بین بردن فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران بی‌تاثیر می‌کنند.