مشاور امنیت ملی آمریکا: معلوم نیست توافق حاصل شود

واکنش‌های داخلی در آمریکا، کار بیرون بردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را برای دولت بایدن دشوار کرده است

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

روز چهارشنبه، ۲۳ مارس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از پیشرفت در گفت‌وگوها میان  ایالات متحده و متحدان این کشور با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور خبر داد، اما افزود مواردی باقی است که معلوم نیست قابل حل باشند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در هواپیمای حامل رئيس ‌جمهوری آمریکا به مقصد بروکسل، به خبرنگاران گفت: «ما ظرف چند هفته اخیر به پیشرفت‌هایی دست یافتیم. اما هنوز مواردی بر جای مانده‌اند.»

به گفته او، «روشن نیست [گفت‌وگوها] به نتیجه‌ای خواهد رسید یا نه»، با این حال جیک سالیوان تأکید کرد که قدرت‌های غربی در تلاشند که با استفاده از دیپلماسی، بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را محدود و نظارت‌پذیر کنند.

این درحالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در نشستی در دمشق، دستیابی به توافق نهایی را نزدیک‌تر از هر زمان دیگری دانست، هرچند هم‌زمان از آمریکا خواست که با رویکردی واقع‌گرا راه دسترسی به توافق نهایی را هموار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایران از ارسال آخرین پیشنهادهای ایران به آمریکا از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوهای وین خبر داد.

بنا به گزارش‌ها، یکی از موارد مهم حل نشده، درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی ایالات متحده است.

با این همه، احتمال پذیرفتن چنین تعهدی از سوی دولت آمریکا به واکنش‌های شدید داخلی در سنا و مجلس ایالات متحده منجر شده است و احتمال می‌رود که موضع دولت آمریکا سخت‌تر شود.

به نظر می‌رسد که تعطیلات نوروزی در ایران آخرین وقفه پیش از روشن شدن سرنوشت گفت‌وگوهای طولانی وین باشد.