امیرعبداللهیان: بیش از هر زمان دیگری به توافق در وین نزدیک شده‌ایم

وزیر امور خارجه ایران: به صراحت به طرف آمریکایی گفته‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید طرف‌های گفت‌وگو در مذاکرات احیای برجام در وین بیش از هر زمان دیگری به رسیدن به توافق نهایی نزدیک شده‌اند، و «واقع‌بینی» آمریکا را شرط حصول آن اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه، ۲۳ مارس (سوم فروردین)، در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود در دمشق، گفت: «اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، آماده‌ایم توافق را با حضور وزیران خارجه در وین نهایی کنیم.»

او با بیان این که «به صراحت به طرف آمریکایی  گفته‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد»، افزود که آخرین پیشنهادهای ایران را «برای رسیدن به توافق از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به آمریکایی‌ها ارائه کرده‌ایم.»

ایران و ایالات متحده از آوریل سال گذشته میلادی مذاکرات غیرمستقیمی را در پايتخت اتریش برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام آغاز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این توافق پس از برگزاری هشت دور، اواخر اسفند ۱۴۰۰ متوقف شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دلیل این وقفه را «عوامل خارجی» عنوان کرد، اما درباره این عوامل خارجی یا ماهیت آن‌ها توضیحی نداد.

این وقفه پس از آن اعلام شد که روسیه خواستار معاف شدن ایران از تجارت با روسیه، در صورت لغو تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران شد. روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین تحت تحریم قرار گرفته است.

تقویت روابط با سوریه

سفر وزیر خارجه ایران به سوریه چند روز پس از آن انجام می‌شود که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برای نخستین بار پس از آغاز جنگ در کشورش در حدود یازده سال پیش، به یک کشور عرب منطقه سفر کرد.

امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، با اشاره به سفر اخیر اسد به امارات متحده عربی، از «رویکرد جدید» برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه استقبال کرد.

او گفت که در دمشق علاوه بر مناسبات دوجانبه و همکاری‌های گسترده تجاری و اقتصادی بین ایران و سوریه، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله جنگ یمن، نیز مورد بحث و تبادل دو طرف قرار گرفت.

ایران و روسیه، در جنگ سوریه از بشار اسد حمایت کرده‌اند، و بیشتر کشورهای عربی منطقه از مخالفان آن. در جنگ یمن نیز ایران از شورشیان حوثی حمایت می‌کند، و امارات به همراه عربستان، از دولت قانونی یمن.