جولان طالبان پاکستانی در افغانستان؛ حکیم سندهی در قندهار کشته شد

«تحریک طالبان پاکستان» در استان‌های هم‌مرز افغانستان با پاکستان از مردم حمایت مالی برای «جهاد» جمع می‌کنند

هرچند طالبان افغانستان بارها ادعا کرده‌اند که هیچ ارتباطی با «تحریک طالبان پاکستان» ندارند، اعضای این گروه خود را شاخه‌ای از طالبان افغانستان می‌دانند‌ـ QAZI RAUF / AFP

چهارشنبه ۳ فروردین، (۲۳ مارس)، افراد مسلح ناشناس حکیم سندهی، از اعضای ارشد «تحریک طالبان پاکستان» (TTP)، را در استان قندهار در جنوب افغانستان، به ضرب گلوله کشتند. منابع امنیتی طالبان در قندهار با تایید این خبر، به رسانه‌های افغانستان گفتند که این عضو ارشد تحریک طالبان پاکستان صبح روز چهارشنبه در اثر تیراندازی دو فرد موتورسوار در ناحیه دوم شهر قندهار کشته شده است.

حکیم سندهی شهروند ایالت پنجاب پاکستان است. او در آغاز عضو گروه شبه‌نظامی «لشکر جهنگوی» پاکستان بود و سپس به «تحریک طالبان پاکستان» پیوست. سندهی پیش از این نیز چندین بار در استان‌های شرقی افغانستان، ننگرهار، و کنر دیده شده بود. او که از حمله‌های متعدد در این دو استان جان سالم به‌در برده بود،  سرانجام در قندهار ترور شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترور این عضو ارشد «تحریک طالبان پاکستان» در افغانستان در حالی رخ داد که روز سه‌شنبه ۲ فروردین، خبرگزاری ایژن نیوز اینترنشنال (Asian News International) از حضور و تلاش «تحریک طالبان پاکستان» برای جمع‌آوری کمک مالی در شهرهای افغانستان خبر داد و نوشت که نیروهای این گروه در استان‌های هم‌مرز افغانستان با پاکستان، از مردم حمایت مالی برای «جهاد» جمع‌آوری می‌کنند. اعلامیه این گروه که در شهر خوست در جنوب شرقی افغانستان در میان مردم پخش شده و در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شده است، نشان می‌دهد که «تحریک طالبان پاکستان» از مردم می‌خواهند با پرداخت پول، این گروه را حمایت کنند. یک عضو این گروه به یک رسانه محلی در وزیرستان پاکستان گفت: «ما همان راهی را در پیش گرفته‌ایم که برادران ما (طالبان افغانستان) در پاکستان در پیش گرفته بودند.» 

در پی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱، «تحریک طالبان پاکستان حملات‌ خود را در نواحی مرزی افغانستان و پاکستان تشدید کرده است. هرچند طالبان افغانستان بارها ادعا کرده‌اند که هیچ ارتباطی با «تحریک طالبان پاکستان» ندارند، اعضای این گروه خود را شاخه‌ای از طالبان افغانستان می‌دانند. 

انجمن بین‌المللی امنیت و حقوق کشور کانادا در یک گزارش تحلیلی اعلام کرد که به‌‌رغم تلاش‌های مداوم ارتش پاکستان و حتی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی برای سرکوب این گروه، «تحریک طالبان پاکستان» اخیرا قدرت بیشتری یافته و حملات‌اش را علیه ارتش پاکستان تشدید کرده است. در این گزارش آمده است: «این یک زنگ خطر است و نشان می‌دهد که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تروریسم تقویت شده است؛ به‌ویژه که این جنگ در بیرون از مرزهای افغانستان شدت گرفته است.»

گزارش انجمن بین‌المللی امنیت و حقوق کانادا ارتباط کنونی میان طالبان پاکستانی و طالبان افغانستان را تایید می‌کند. در این گزارش به نقل از یک فرمانده پایین‌رتبه طالبان آمده است که طالبان افغانستان با تحریک طالبان پاکستانی ارتباط دارند، و این یک ضرورت است. این در حالی است که طالبان افغانستان، هنوز در مورد خط مرزی دیورند با دولت پاکستان احتلاف‌نظر و تنش دارند. پاکستان در تلاش است در مسیر دو هزار و ۷۰۰ کیلومتری خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان، سیم خاردار بکشد، اما طالبان این خط را به عنوان مرز قبول ندارند و این موضوع می‌تواند دلیل هم‌سویی، یا دست‌کم ارتباط میان این دو گروه طالبان در افغانستان و پاکستان باشد. 

در همین حال،  بر اساس آمار موسسه مطالعات جنگ و امنیت در اسلام آباد، در سال ۲۰۲۱ میزان حملات تروریستی در پاکستان ۵۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، و بیشتر این حملات پس از ماه اوت ۲۰۲۱، یعنی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، انجام شده‌اند. این موسسه مطالعاتی اعلام کرد که در نتیجه حملات تروریستی در پاکستان، دست‌کم ۳۸۸ تن کشته و ۶۰۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.

علاوه بر احتمال وجود روابطی میان طالبان پاکستانی و طالبان افغانستان، خرید و فروش غیرقانونی اسلحه در مرزهای افغانستان نیز از علت‌های تقویت گروه‌های تروریستی همچون تحریک طالبان پاکستان، شناخته می‌شود. 

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، سلاح‌های برجا‌مانده از ارتش ایالات متحده آمریکا و متحدانش در این کشور در بازارهای سیاه در نواحی مرزی میان افغانستان و پاکستان به فروش می‌رسد. چندی پیش، یک مقام ارشد ارتش هندوستان نیز از وجود سلاح‌های آمریکایی در نزد شورشیان پاکستانی در منطقه کشمیر و جامو خبر داده بود.