عربستان سعودی خواستار اقدام جهانی برای مقابله با شبه‌نظامیان حوثی شد 

«جامعه جهانی باید به خطر مسلح شدن حوثی‌ها با موشک‌های بالیستیک و پهپادهای انتحاری ایران آگاه شود»

«اقدام‌های اخیر حوثی‌ها نشان‌دهنده مخالفت آنان با توقف درگیری‌ها و دستیابی به راه‌حل سیاسی است» -SPA / AFP

هیئت‌وزیران عربستان سعودی خواستار اقدام جامعه جهانی برای «حل پایدار بحران یمن» شد و از سازمان‌های امدادی دنیا خواست از مردم یمن در مقابل رنجی که شبه‌نظامیان حوثی به آنان تحمیل کرده‌اند، حمایت کنند. 

در نشست هفتگی هیئت‌وزیران عربستان سعودی که روز سه‌شنبه، ۲۲ مارس، به ریاست ملک سلمان برگزار شد، مقام‌های عربستان سعودی بار دیگر حملات شبه‌نظامیان حوثی موردحمایت جمهوری اسلامی ایران به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کردند و از جامعه جهانی خواستند در این خصوص، «موضع جدی» اتخاذ کنند. 

به گزارش خبرگزاری واس، هیئت‌وزیران حملات پیاپی شبه‌نظامیان حوثی وابسته به حکومت ایران به مکان‌های غیرنظامی و تاسیسات حیاتی و اقتصادی عربستان سعودی را خطرآفرین خوانند و تاکید کردند که اقدام‌های اخیر حوثی‌ها نشان‌دهنده مخالفت آنان با توقف درگیری‌ها و دستیابی به راه‌حل سیاسی است.

روز دوشنبه، ۲۱ مارس، پس از تداوم حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که  در قبال کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی مسئولیتی نمی‌پذیرد. هیئت‌وزیران عربستان سعودی نیز در نشست روز سه‌شنبه خود تاکید کرد: «مسئولیت نداشتن عربستان در قبال کاهش نفت به این معنا است که جامعه جهانی باید به خطر مسلح شدن حوثی‌ها با موشک‌های بالیستیک و پهپادهای انتحاری آگاه شود و با شورشیان قاطعانه برخورد کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هیئت‌ در ادامه بر «موضع پایدار» عربستان سعودی برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها و ایجاد توازن در بازارهای جهانی نفت تاکید کرد. 

شبه‌نظامیان حوثی در روزهای گذشته تاسیسات آب شیرین‌کن، تاسیسات شرکت نفتی آرامکو و تاسیسات گاز مایع در عربستان سعودی را هدف قرار دادند. آ‌ن‌ها پیش از آن هم به پالایشگاه نفت ریاض حمله کرده بودند. ائتلاف عربی اعلام کرده است که شبه‌نظامیان حوثی از موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی برای هدف قرار تاسیسات عربستان سعودی استفاده می‌کنند. 

روز سه‌شنبه، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد از وزرای خارجه کشورهای اسلامی خواست برای مبارزه با حوثی‌ها و منع ورود تسلیحات به یمن اقدام کنند. او تاکید کرد که شبه‌نظامیان حوثی با حمایت ایران، امنیت و ثبات منطقه را با تهدید مواجه کرده‌اند. 

به دنبال افزایش حمله‌ به تاسیسات عربستان و بیانیه‌ این کشور درباره مسئولیت نداشتن در قبال کاهش عرضه نفت، ارزش نفت خام در بازارهای جهانی روز سه‌شنبه بار دیگر افزایش یافت و به ۱۱۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت ادامه درگیری‌ها، قیمت نفت در روزهای آینده بازهم بالا رود.