سازمان ملل از خانواده‌های افغان خواست کودکانشان را برای رفتن به مدرسه آماده کنند

قرار است از سوم فروردین، مدارس دخترانه و پسرانه در سراسر افغانستان باز شوند

هم‌زمان با فرا رسیدن سال جدید خورشیدی، صندوق کودکان سامان ملل متحد، یونیسف، از خانواده‌های افغان خواست کودکان واجد شرایط خود را برای رفتن به مدرسه آماده کنند.

دفتر یونیسف در افغانستان روز دوشنبه، یکم فروردین، در توییتی نوشت: «قرار است تا دو روز دیگر، درهای تمامی مدارس افغانستان به روی دانش‌آموزان باز شوند. از تمام خانواده‌ها می‌‎خواهیم کودکان واجد شرایط خود را برای رفتن به مدرسه آماده کنند.»

صندوق کودکان سازمان ملل متحد همچنین ابراز امیدواری کرد که با آغاز سال جدید تحصیلی در افغانستان، تمام دانش‌آموزان دختر و پسر افغان در سراسر افغانستان بتوانند به درس و تحصیل خود ادامه دهند.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نیز در پیام تبریک خود به مناسبت سال ۱۴۰۱، ابراز امیدواری کرد که به‌زودی درهای تمام نهادهای آموزشی به روی دختران و پسران باز شود. در پیام عبدالله آمده است: «هیچ کشوری در دنیا بدون وجود دانش علمی و آکادمیک نتوانسته است و نمی‌تواند قله‌های بند ترقی و تعالی را فتح کند و به مدارج عالی برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، نیز در پیام نوروزی خود، ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده، دختران و پسران افغان بتوانند سر کلاس‌های درس‌ حاضر شوند. کرزی چند روز قبل، در دیدار با دبورا لاینز، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی دانشگاه‌ها در افغانستان، بر تداوم تلاش‌ها برای بازگشایی مدارس به روی دختران و پسران در سراسر افغانستان تاکید کرده بود.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، درهای مدارس بالاتر از کلاس ششم را به روی دانش‌آموزان دختر بستند و به بهانه‌ اینکه وضعیت مدارس برای دختران مناسب نیست، به دختران دانش‌آموز در ۲۷ استان از ۳۴ استان افغانستان اجازه ندادند که به تحصیل ادامه دهند.

این اقدام طالبان با واکنش تند جامعه جهانی و شماری از نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شد. سرانجام طالبان در دی‌ماه اعلام کرد که با آغاز سال ۱۴۰۱، درهای تمام نهادهای آموزشی را به روی دانش‌آموزان دختر و پسر باز می‌کند.

بر اساس وعده طالبان، قرار است مدارس دخترانه و پسرانه در افغانستان روز سوم فروردین بازگشایی شوند؛ اما هنوز مشخص نیست که این مدارس در سراسر افغانستان باز می‌شوند یا مانند هفت ماه گذشته، با تفکیک استان‌ و محله‌ باز خواهند شد.