دادگاهی در روسیه منتقد کرملین را به‌ اتهام کلاهبرداری مجرم شناخت

دادستانی درخواست ۱۳ سال زندان برای الکسی ناوالنی کرده است

قرار است دادگاه حکم تازه ناوالنی را تا اواخر روز سه‌شنبه اعلام کند- REUTERS/ Evgenia Novozhenina

الکسی ناوالنی، منتقد کرملین که در زندان به‌سر می‌برد، روز سه‌شنبه، دوم فروردین‌ماه، در دادگاهی در روسیه به اتهام کلاهبرداری در مقیاس بزرگ، مجرم شناخته شد. درپی اعلام این جرم جدید، احتمالا برجسته‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، به سپری‌کردن سال‌های طولانی در زندان محکوم خواهد شد.

ناوالنی در حال گذراندن حکم دو سال و نیم حبس خود در بازداشتگاه آی‌کی-۲ در شرق مسکو است. صدور این حکم به‌‌اتهام آن‌چه نقض شرایط آزادی مشروط پس از متهم‌شدن به فساد اقتصادی خوانده شد، صورت گرفت، درحالی‌که ناوالنی می‌گوید این اتهام‌ها برای مقابله با خواسته‌های سیاسی او جعل شده است.

درنتیجه آخرین پرونده قضایی علیه الکسی ناوالنی که او آن را هم با انگیزه سیاسی دانسته و رد کرده، ممکن است تا ۱۳ سال حبس به مدت محکومیتش اضافه شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناوالنی ۴۵ساله روز سه‌شنبه درحالی که لاغرتر از گذشته به‌نظر می‌رسید، در کنار وکلایش در اتاقی مملو از ماموران امنیتی زندان، درمقابل قاضی دادگاه حاضر شد. 

دادستان از دادگاه خواسته بود که او را به اتهام کلاهبرداری و اهانت به دادگاه، به مدت ۱۳ سال به یک زندان فوق‌امنیتی در خارج از خاک اصلی روسیه فرستاده شود. قرار است دادگاه حکم خود را تا اواخر روز سه‌شنبه اعلام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منتقد سرسخت پوتین، مردادماه  ۱۳۹۹ در جریان سفری به سیبری با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و در آلمان تحت درمان قرار گرفت. ناوالنی که کرملین را مسئول این سوءقصد و مسمومیت خود خوانده بود، در دی‌ماه ۹۹، زمانی که از آلمان به روسیه بازگشت، در فرودگاه مسکو بازداشت شد. 

کرملین اعلام کرده که هیچ مدرکی دال‌بر مسموم‌شدن ناوالنی در دست نیست و درصورت صحت مسمومیت، هرگونه نقش روسیه را در آن، رد کرده است.

ناوالنی پس از آخرین جلسه دادگاه مربوط به پرونده اخیرش که هفته گذشته برگزار شد، در حساب اینستاگرام خود نوشت: «اگر مجازات زندان بهای حق بشری من برای گفتن چیزهایی است که باید گفته شود… در این‌صورت آن‌ها می‌توانند درخواست ۱۱۳ سال [زندان] بدهند. من از گفته‌ها و اعمال خود دست نمی‌کشم.»

او پیش از آن، در روز ۲۰ اسفندماه، نیز با انتشار فراخوانی برای تظاهرات سراسری در مخالفت با جنگ و حمله روسیه به اوکراین در روزهای یکشنبه، در حساب اینستاگرام خود نوشت: «اگر مردم روسیه با جنگ مخالفت کنند، پوتین دیوانه دیوانه را به‌سرعت متوقف خواهند کرد.»

مقام‌های روسیه ناوالنی و حامیانش را براندازانی خوانده‌اند که با حمایت غرب، قصد بی‌ثبات‌کردن آن کشور را دارند. بسیاری از متحدان ناوالنی ترجیح داده‌اند که به‌جای مواجه‌شدن با محدودیت یا حبس خانگی، از روسیه بگریزند.  محدودیت ها یا زندان در خانه مواجه شوند، از روسیه گریخته اند.

بیشتر از جهان