درخواست دوباره زلنسکی برای گفت‌وگوی مستقیم با پوتین

پنتاگون: روسیه به‌دلیل ناتوانی در پیشروی، بمباران مناطق غیرنظامی را در اوکراین افزایش داده است

به گفته زلنسکی، هرگونه توافقی برای تغییرات «تاریخی» درمورد مناطق مورد مناقشه، باید به همه‌پرسی ملی گذاشته شود- AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بار دیگر خواستار گفت‌وگوی مستقیم با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، برای پایان دادن به جنگ شد و اعلام کرد که وضعیت مناطق مورد مناقشه می‌تواند موضوع بحث و همه‌پرسی قرار گیرد.

زلنسکی دوشنبه‌شب، اول فروردین‌ماه، به خبرنگاران اوکراینی گفت که آماده است برای گفت‌وگو درباره پایان‌دادن به جنگ تقریبا یک‌ماهه‌ای که چندین شهر اوکراین را نابود کرده است، با پوتین «در هر قالبی» ملاقات کند. او افزود که حتی وضعیت کریمه تحت اشغال روسیه و جمهوری‌های خودخوانده تحت حمایت روسیه در دونباس نیز قابل بحث است و گفت: «آمادگی دارم که در اولین دیدار با رئیس جمهوری روسیه، این مسائل را مطرح کنم.»

رئیس جمهوری اوکراین همچنین گفت: «هیچ درخواست تجدیدنظر یا سخنرانی تاریخی در کار نخواهد بود. من همه مسائل را با جزئیات کامل با او در میان خواهم گذاشت.» او افزود که بدون این دیدار، نمی‌توان به‌طور کامل درک کرد آن‌ها برای توقف جنگ چه می‌خواهند.

روسیه شبه‌جزیره کریمه را بخشی از آن کشور اعلام کرده و استقلال جمهوری‌های خودخوانده خلق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به‌رسمیت شناخته است. این سه منطقه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، بخشی از کشور اوکراین محسوب می‌شدند. پس از مناقشه و بحران حدودا ده‌ساله برسر این مناطق میان روسیه و اوکراین، ماه گذشته در ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) این درگیری به تجاوز روسیه و یک جنگ تمام‌عیار منتهی شد. 

زلنسکی در گفت‌وگویش با خبرنگاران اوکراینی که از شبکه تلویزیون دولتی سوسپلین پخش شد، گفت: «اگر فرصت این کار برایم فراهم شود و روسیه تمایل داشته باشد، ما تمام سوالات را بررسی می‌کنیم.»

او افزود: «آیا ما همه آن‌ها را حل خواهیم کرد؟ خیر. اما این شانس وجود دارد که تا اندازه‌ای بتوانیم [این کار را انجام دهیم]- دست‌کم برای توقف جنگ.»

هرچند که در این مصاحبه زلنسکی برای گفت‌وگو درمورد وضعیت سه منطقه مورد مناقشه تمایل نشان داد، اما بارها تاکید کرده است که آن‌ها هرسه بخش‌هایی از اوکراین محسوب می‌شوند و کشورش پیش از تسلیم شهرهایش به نیروهای متجاوز روسیه، «ویران خواهد شد».

زلنسکی در این گفت‌وگو همچنین هشدار داد که هرگونه توافق صلحی که شامل تغییرات «تاریخی» باشد، به همه‌پرسی ملی گذاشته خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سونیا مایکاک، یک پژوهشگر اوکراینی در مرکز مطالعات اروپایی دانشگاه ملی استرالیا، به خبرگزاری فرانسه گفت که وعده رای مردمی احتمالا به‌معنای رد هرگونه پیشنهادی برای واگذاری این مناطق خواهد بود. او با استناد به دو نظرسنجی اخیر از مردم اوکراین، گفت: «اکثریت قریب به اتفاق اوکراینی‌ها، یعنی حدود ۸۰ درصد، می‌گویند که نمی‌خواهند این مناطق را واگذار کنند.»

مذاکرات یک ماهه بین مقام‌های اوکراین و روسیه تاکنون نتوانسته است جنگی را که ۳.۵ میلیون اوکراینی را مجبور به ترک آن کشور کرده است، متوقف کند. اما از آنجایی که به نظر می‌رسد ارتش بسیار بزرگ‌تر روسیه قادر به اشغال کل اوکراین یا سرنگونی دولت زلنسکی نیست، رهبر اوکراین می‌گوید که جنگ به‌ناچار باید پشت میز مذاکره پایان یابد.

زلنسکی در مصاحبه دوشنبه‌شب، درمورد پوتین گفت: «غیرممکن است که راه‌حلی وجود نداشته باشد. او با نابود کردن ما قطعا خودش را نابود می‌کند…. من نمی‌خواهم که ما به عنوان قهرمانان و ملتی که دیگر وجود ندارد، در تاریخ ثبت شویم... و اگر آن‌ها خودشان را نابود کنند، حتی هیچ‌گونه قهرمانی هم برایشان باقی نخواهد ماند.»

پنتاگون: روسیه به‌دلیل ناتوانی در پیشروی، بمباران مناطق غیرنظامی را افزایش داده است

هم‌زمان پنتاگون می‌گوید ارتش روسیه از حدود یک ماه پیش که تهاجم خود را به اوکراین آغاز کرده است، درپی مقاومت شدید اوکراینی‌ها «سرخورده» و «ناامید» شده و نتوانسته‌ به بسیاری از اهداف خود در میدان نبرد دست یابد و به همین دلیل، بمباران مناطق غیرنظامی را افزایش داده‌ است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: «وقتی به کارهایی که آن‌ها در طول ۲۶ روز انجام داده‌اند نگاه می‌کنید، می‌بینید که چندان چشمگیر نیست.» 

به گفته او، نبود برنامه‌ریزی در ارتش روسیه و مقاومت قوی‌تر از حد انتظار ازسوی اوکراینی‌ها در این جنگ تعیین‌کننده بوده است. جان کربی افزود که ناتوانی روسیه در پیشروی، باعث شده است که بمباران مناطق غیرنظامی در سراسر اوکراین را افزایش دهد.

سخنگوی پنتاگون همچنین اعلام کرد که «شواهد روشنی مبنی‌بر ارتکاب جنایت جنگی نیروهای روسیه» مشاهده شده است و ایالات متحده به جمع‌آوری مستندات در این زمینه کمک خواهد کرد.  

بنابر اعلام پنتاگون، از زمان حمله روسیه به اوکراین در پنجم اسفندماه (۲۴ فوریه)، ارتش روسیه بیش از ۱۱۰۰ موشک به این کشور شلیک کرده است که در برخی موارد مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌ها را هدف قرار داده است. 

سازمان ملل متحد تاکنون بیش از ۹۰۰ کشته غیرنظامی را در جنگ اوکراین ثبت کرده، اما هشدار داده است که به دلیل دشواری شمارش کشته‌شدگان در مناطقی که درگیری‌ها شدیدتر است، آمار واقعی «به‌طور قابل‌توجهی بیشتر» است.

بیشتر از جهان