موسیقی هنرمندان ضدجنگ دیگر در روسیه شنیده نمی‌شود

بوریس گربنشچیکف، اسطوره موسیقی راک روسیه، در یک یادداشت اینستاگرامی جنگ را دیوانگی خواند

بوریس گربنشچیکف، خواننده اصلی گروه راک آکواریوم - @Bg53G

تنها چند روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، «گروه‌ رسانه‌ روسی» که یکی از بزرگترین شرکت‌های رسانه‌ای در روسیه است، با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که چرا دیگر ترانه‌های برخی از هنرمندان را در کانال‌های رادیویی و تلویزیونی پرشنونده خود پخش نمی‌کند. 

به گزارش بی‌بی‌سی، این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «دلیل این تصمیم، سخنان گزنده برخی از این هنرمندان علیه روسیه در ارتباط با وضعیت دشوار میان روسیه و اوکراین است» و افزود که اولویت نخست این شرکت احترام به مخاطبانش است. 

فهرست هنرمندانی که پاکسازی شده‌اند شامل چندین گروه اوکراینی و روسی است؛ از جمله گروه راک افسانه‌ای آکواریوم که بوریس گربنشچیکف، خواننده اصلی آن، در یک یادداشت اینستاگرامی جنگ را دیوانگی خواند. 

او به بی‌بی‌سی گفت: «بیش از نیمی از عمر من با ممنوعیت‌ها سپری شده است. کارهای من در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نیز ممنوع بودند و چیز عجیبی نیست. همان کسانی آدم را ممنوع می‌کنند که جایزه می‌دهند.»

اما درحالی که صداهای مخالف در صنعت موسیقی با فشار رویارویند، برای هنرمندان وفاداربه کرملین، وضعیت متفاوت است. برخی از آنان هفته گذشته در کنسرت پرزرق‌وبرق بزرگی خواندند که از تلویزیون نیز پخش شد و به تصویر ولادیمیر پوتین مزین بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایوان دورن، خواننده اوکراینی، در روز نخست جنگ با انتشار ویدیویی در اینستاگرام از روس‌ها خواست «به این فاجعه» پایان دهند و در «این کشتار جنگی» مشارکت نکنند.

پس از چند روز نام او در فهرست سیاه گروه رسانه روسی و نیز یک لیست سیاه دیگر قرار گرفت که در صنعت موسیقی می‌چرخد.

ایوان دورن به بی‌بی‌سی می‌گوید که قرار گرفتن نامش در فهرست سیاه تغییری برای اوایجاد نکرده است، چرا که «حتی پیش از انتشار هرگونه فهرستی، هرگونه همکاری با روسیه ناممکن بود.»

مشخص نیست چه کسانی این فهرست سیاه را تهیه کرده‌اند یا از کجا می‌آید. با این حال، دست‌اندرکاران صنعت موسیقی روسیه می‌گویند چنین فهرست‌هایی نامعمول نیستند. 

این فهرست بازتابی از دشوار شدن فضا برای مخالفت با جنگ در روسیه است. برخی از گروه‌های موسیقی با لغو کنسرت‌های خود در روسیه، در پی برگزاری کنسرت در خارج و تلاش برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای پناهندگان اوکراینی هستند. 

بیشتر از فرهنگ و هنر