اعتراض تک‌نفره مرد چینی به جنگ اوکراین به بازداشت ختم شد

پلیس یک معترض حمله روسیه به اوکراین را که به‌تنهایی در خیابان‌ اعتصاب کرده بود دستگیر کرد

حمله روسیه به اوکراین در بسیاری از کشورهای جهان با اعتراض‌های مردمی مواجه شد. مخالفان این جنگ علاوه بر ارسال کمک‌های مالی به کی‌یف، با حضور در تظاهرات گسترده و راهپیمایی‌ها حمایتشان را از مردم اوکراین نشان دادند. اما در چین، کشوری که از موضع‌گیری در حمایت از اوکراین خودداری کرد، تظاهرات خیابانی علیه جنگ چندان ساده نیست.

به گزارش وب‌سایت وایس، با وجود فشارهای دولت چین، سانسور و ارعاب، بر‌اساس عکس‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، تعدادی از فعالان مدنی در شهرهای چین با در دست داشتن نوشته‌هایی خواستار صلح در اوکراین شدند. یکی از این افراد دانشجوی ۲۴ ساله‌ای است که در یک منطقه تجاری پرتردد حاضر شد و اعتراضش به حمله روسیه را نشان داد. او نوشته‌هایی با شعار «گلوله‌ها راه برگشتی ندارند، سلاح‌ها را زمین بگذارید» در دست داشت تا بی‌رحمی جنگ را به مردم یادآوری کند.

چنین اقدامی بلافاصله به بازداشت او منجر شد. با این‌ حال، او پس از آزادی نیز به فعالیتش ادامه داد و این بار در گوشه‌ای خلوت از شهر، شعارش را برای مردم به نمایش گذاشت. او در توضیح ادامه اعتراضش گفت: «شاید این کار به واکنش مسئولان دولتی منجر نشود، اما دست‌کم وقتی مردم نوشته من را می‌بینند، می‌توانند در مورد جنگ فکر کنند و بدانند جان آدم‌ها موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این فعال مدنی، برخورد مردم با او بسیار دوستانه است. تماشاگران کنجکاو می‌آیند تا از او بپرسند که اوکراینی است یا خیر. تاکنون چندین نفر او را در آغوش گرفته‌اند و برخی دیگر به او می‌گویند که به راهش ادامه بدهد.

این دانشجوی معترض به جنگ روسیه همچنین گفت که چند نفر می‌خواستند به اعتراض خاموش او بپیوندند، اما او به‌دلیل نگرانی از جلب‌توجه پلیس، از آن‌ها خواست که محل را  ترک کنند.

چین که همکاری نزدیکی با مسکو دارد از به کار بردن کلمه «جنگ» در تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرد. وزارت خارجه این کشور آمریکا را مقصر درگیری‌ها خواند و از تحریم‌ها علیه روسیه انتقاد کرد. رسانه‌های دولتی چین و رسانه‌های اجتماعی وابسته به حکومت نیز روایت‌های روسیه در توجیه جنگ را بازگو می‌کنند.

در این گزارش‌ها، سخنرانی احساسی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در توجیه اقدام‌های نظامی او علیه اوکراین منتشر و از پوتین با عنوان رهبری قدرتمند و جذاب تمجید شد. از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، کمدینی احمق خوانده شد که با درخواست از مردم برای مبارزه، باعث مرگ غیرنظامیان می‌شود.

اعتراض‌های سیاسی به‌طورکلی در چین ممنوع است و فعالان اجتماعی ممکن است با اتهام‌های مبهمی مانند «مشکل‌آفرینی» تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند. معترضان به جنگ روسیه هیچ پوشش خبری در رسانه‌های تحت کنترل دولت ندارند و تصاویر دانشجوی جوان و یکی دیگر از فعالان ضد جنگ روز سه‌شنبه پس از دریافت صدها بازخورد مثبت، حذف شد.

با این‌ حال، در چنین شرایطی، این معترض چینی موفق شد حدود ۱۰ ساعت با نوشته‌ای ضدجنگ در خیابان بایستد و توجه عابران را به خود جلب کند. پلیس یک‌ بار دیگر هم او را فراخواند و در مورد «بر‌هم زدن نظم عمومی» هشدار داد، اما او گفت قصد دارد به فعالیتش ادامه دهد و افزود: «تا زمانی که جنگ متوقف نشود، من به اعتراض خیابانی‌ام ادامه خواهم داد.»

 

بیشتر از جهان