فشار اوکراین برای دریافت کمک موشکی از اسرائیل

زلنسکی گفته‌های پوتین را با شعارهای دوران آلمان نازی مقایسه کرد

زلنسکی که دارای پیشینه‌ای یهودی است، خواهان کمک اسرائیل به اوکراین شد- AFP

در حالی که نیروهای روسیه و اوکراین برای کنترل شهر بندری ماریوپل همچنان در حال جنگ هستند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از اسرائیل خواسته است تا برای عقب راندن حمله روسیه به کشورش کمک کند.

به گزارش رویترز، زلنسکی در آخرین درخواست برای کمک خارجی، از طریق ویدئو کنفرانس در پارلمان اسرائیل سخنرانی کرد و خواهان فروش سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین به اوکراین شد.

زلنسکی که دارای پیشینه‌ای یهودی است، گفت: «همه می‌دانند که سیستم‌های دفاع موشکی شما بهترین است... قطعاً می‌توانید به مردم ما کمک کنید و جان اوکراینی‌ها و یهودیان اوکراینی را نجات دهید».

اشاره او به سیستم مدرن گنبد آهنین اسرائیل است که برای جلوگیری از شلیک موشک‌های فلسطینی از آسمان ساخته شده است.

زلنسکی در ادامه افزود ما می‌خواهیم بپرسیم چرا نمی‌توانیم از شما تسلیحات دریافت کنیم؟ چرا اسرائیل تحریم‌های قدرتمندی را علیه روسیه اعمال نکرده است یا بر تجارت روسیه فشار نمی‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی همچنین با مقایسه بین تهاجم روسیه و طرح آلمان نازی برای نابودی یهودیان اروپایی در طول جنگ جهانی دوم، از بی‌عملی اسرائیل در برابر حمله نظامی روسیه انتقاد کرد.

 پوتین طی ٣٠ روز گذشته تنها یک بار از عبارتی استفاده کرده است که به معنای «تصمیم نهایی یا راه‌حل‌ نهایی» است، اما نه در زمینه‌ای که تداعی‌کننده اصطلاحات دوران آلمان نازی باشد.

زلنسکی گفت: «در هر صورت، برادران و خواهران، انتخاب با شماست و پس از آن باید با پاسخ خود به مردم اسرائیل زندگی کنید.»

تا پیش از این، نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل، برای پایان درگیری در اوکراین تلاش بسیاری کرده است و پیش از این تماس‌های متعددی با زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه داشته است.

او پس از سخنان رئیس جمهور اوکراین اظهار نظری نکرد.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که حدود ١٠ میلیون نفر در اوکراین مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

 همچنین درخواست‌ها برای محاکمه پوتین و نیروهایش به دلیل جنایات جنگی در حال افزایش است. مقامات اوکراینی گفته‌اند که در تهاجم روسیه تعداد غیرنظامیان کشته‌شده از اعضای کشته‌شده ارتش این کشور بیشتر بوده است.

بیشتر از جهان