چرا بلاگر چینی ساکن اوکراین به «خیانت» متهم شد؟

ویدئوهایی که «وانگ جی شیان» از اوکراین جنگ‌زده منتشر کرده بود از شبکه‌های اجتماعی چین حذف شد

«وانگ جی شیان»، بلاگر چینی ساکن اودسا در اوکراین، بعد از تهاجم مسکو به کی‌یف با انتشار ویدئویی می‌خواست به والدینش نشان دهد که حالش خوب است، اما اوضاع طور دیگری پیش رفت و این مرد ۳۶ ساله با اتهام‌هایی مانند «خائن به ملت» روبه‌رو شد.

جی شیان در ویدئویی که روز ۲۴ فوریه، اولین روز تهاجم به اوکراین، در شبکه اجتماعی دویین (Douyin، نسخه چینی تیک‌تاک)، منتشر کرد، گفت: «حال من خوب است. از خرید مواد غذایی برمی‌گردم. بعضی از فروشگاه‌ها هنوز باز هستند.»

با این حال، در روزهای بعد با تشدید حمله روس‌ها او از اتفاق‌های ناگواری که می‌دید گزارش تهیه کرد و نسبت به حمایت بعضی از کاربران چینی از تهاجم روسیه و ستایش سربازان روس ابراز خشم و انزجار کرد. 

وانگ، برنامه‌نویس اهل پکن، در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: «خیلی عصبانی بودم، فکر کردم برای کاربران چینی تصاویری ضبط کنم و به آنها بگویم که میدان جنگ واقعی چیست.»

ویدئوهای روزانه او که در پلتفرم‌های مختلف از جمله یوتیوب و اپلیکیشن پیام‌رسان چینی «وی‌چت» منتشر می‌شد، به سرعت به عنوان صدای آگاهی‌بخشی که به مخاطبان چینی واقعیت جنگ اوکراین را نشان می‌داد، مورد توجه قرار گرفت. این در حالی است که تصاویر او، در تضاد با گزارش‌های رسانه‌های دولتی چین بود که اطلاعات تحریف‌شده‌ای را در حمایت از تهاجم روسیه منتشر می‌کنند.

در یکی از ویدئوهای پربیننده، وانگ پاسپورت چینی خود را در دست گرفت و گفت: «من به عنوان یک چینی به شما می‌گویم بر خلاف چیزی که به شما می‌گویند، سربازان اوکراینی نازی نیستند، آنها مردم عادی هستند و مشاغل عادی دارند که درگیر جنگ شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از افزایش شمار بازدید از ویدئوهای این جوان چینی در حمایت از اوکراین و رسیدن به بیش از ۱۴۰ هزار بازدید، تعداد منتقدان او نیز افزایش یافت و به او اتهام خیانت به کشور زده شد.

یکی از منتقدان این بلاگر در شبکه‌های اجتماعی خطاب به او گفت: «تو دیگر به پاسپورت چینی نیاز نداری چون فراموش کرده‌ای از کدام کشور هستی و باید چه موضعی داشته باشی. موضع رسمی کشور باید موضع همه مردم چین باشد.»

پس از تصمیم پوتین برای حمله به اوکراین، چین سعی کرده است نشان دهد موضعی بی طرف دارد با این حال با حمایت تلویحی از روسیه بارها تاکید کرده است که «نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها» باید مورد توجه قرار گیرد.

وانگ در پاسخ به منتقدانش و کسانی که او را متهم به دریافت پول در ازای انتشار ویدئو می‌کنند، گفت: «من نمی‌دانم چگونه به کشور «خیانت» کردم. از جایی پول نمی‌گیرم. تنها چیزی که می‌دانم این است که این شهر هر روز آتش می‌گیرد و تعداد زیادی کشته می‌شوند اما شما در رسانه‌های سانسورشده این موارد را نمی‌بینید.»

با اینکه ویدیوهای این معترض چینی در یوتیوب باقی مانده است، بسیاری از آنها از شبکه‌های چینی حذف شده‌اند. او همچنین اعلام کرد که پس از صحبت با سی‌ان‌ان قادر به تماس با خانواده‌اش در چین نبوده است.

درنهایت، برخوردهای انجام شده با این جوان به قدری او را ناامید کرد که در یک ویدیو در روز هفتم مارس، برچسب سیاهی را روی دهانش چسباند و بی صدا به دوربین اشاره کرد تا بگوید امن است و هنوز در اودسا زندگی می‌کند. با این حال او تاکید کرده است که «تا زمان پیروزی» در اوکراین خواهد ماند.

بیشتر از جهان