شکرالله جبلی، شهروند ایرانی- استرالیایی در زندان درگذشت

کمتر از یک هفته پیش، عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری این زندانی ایرانی - استرالیایی ۸۳ ساله شده بود

شکرالله جبلی از سال ۱۳۹۸ در زندان بود- Twitter:@DarenNair

شکرالله جبلی، زندانی ایرانی – استرالیایی ۸۳ ساله در زندان درگذشت.

اکانت توییتری «شکرالله را آزاد کنید» FreeShokrollah که از سوی فرزند این زندانی دو تابعیتی اداره می‌شود، روز یکشنبه ۲۹ اسفند در توییتی خبر درگذشت این زندانی را اعلام کرد.

فرزند شکرالله جبلی که در تلاش بود با اگاهی‌رسانی درباره وضعیت پدرش به آزاد شدن او از زندان کمک کند، در توییتی نوشت: «نتوانستم پدرم را نجات دهم. خبر مرگ او را به من رساندند.»

مرگ این زندانی دو تابعیتی در زندان در حالی است که کمتر از یک هفته پیش، در روز ۲۴ اسفند، سازمان عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت سلامتی شکرالله جبلی اظهار نگرانی کرده و خواستار اقدام فوری در آزادی او شده بود.

در هشدار این سازمان حقوق بشری درباره وضعیت سلامتی آقای جبلی آمده بود: «وضعیت سلامت این زندانی از زمان حبس در زندان اوین در بهمن ۱۳۹۸ رو به وخامت گذاشته است. او سنگ کلیه و سابقه سکته مغزی دارد و به درد سیاتیک و فشار خون بالا مبتلا است. با همه اینها، این بیمار سالمند از مراقبت‌های پزشکی و داروهای تخصصی محروم است.»

بر اساس اطلاعیه عفو بین‌الملل، زندانیان همبند‌ جبلی روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ او را بی‌هوش پیدا کردند؛ اما با اینکه پیش‌تر نیز هشدار داده شده بود که باقی ماندن در زندان برای او خطر مرگ دارد، اجازه آزادی یا درمان تخصصی او همچنان صادر نشد.

عفو بین‌الملل پیش از این نیز با انتشار بیانیه‌هایی از مسئولان دستگاه قضایی ایران خواسته بود با توجه به بیماری و سن بالای این زندانی، نسبت به اعطای آزادی برای او موافقت کنند.

شکرالله جبلی از ژانویه ۲۰۲۰ بر سر یک پرونده مالی که یک طرف آن مقامی از وزارت اطلاعات قرار دارد، در زندان بود.

بر اساس اطلاعیه عفو بین‌الملل، او با دو پرونده اتهامی مربوط به مسائل اقتصادی مواجه بود که در یک مورد آن به چهار سال و شش ماه زندان محکوم شده و پرونده دوم همچنان در جریان است. این در حالی است که او در مورد پرونده اول اجازه پیدا نکرد وکیل خود را انتخاب کند و در پرونده دوم نیز قاضی درخواست کرد وکیل انتخابی تغییر کند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌های پیشین برای آزادی شکرالله جبلی، «حضور فردی از دستگاه اطلاعات و امنیت ایران نگرانی‌ها در باره استقلال و عادلانه بودن رسیدگی به پرونده او را افزایش داده است».

مقام‌های قضایی برای آزادی شکرالله جبلی به‌منظور ادامه درمان، هفت میلیارد تومان وثیقه درخواست کرده‌ بودند که این زندانی و خانواده‌اش اعلام کرده بودند توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند.

در واکنش به درخواست خانواده جبلی از دولت استرالیا برای آزادی سریع‌تر این زندانی ایرانی - استرالیایی، ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا، اعلام کرد بارها از مقام‌های تهران خواسته است زمینه دسترسی کنسولی به پرونده شکرالله جبلی را فراهم کنند اما از آن‌جا که جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، دولت استرالیا نمی‌تواند کمک کنسولی ارائه کند.