ابراز نگرانی عفو بین‌الملل درباره شهروند استرالیایی زندانی در ایران

شکرالله جبلی ۸۳ ساله ۷۳۰ روز را در زندان سپری کرده است

در پرونده‌ای که شکرالله جبلی آن متهم شده پای یک مامور وزارت اطلاعات در میان است-@DarenNair

عفو بین‌الملل درباره وضعیت شهروند ۸۳ ساله ایرانی استرالیایی زندانی در تهران عمیقا ابراز نگرانی کرد.

شکرالله جبلی از ژانویه ۲۰۲۰ با یک پرونده مالی که یک طرف آن مقام وزارت اطلاعات قرار دارد، در زندان به سر می‌برد.

عفو بین‌الملل پیشتر گفته بود از شکایت مامور وزارت اطلاعات از جبلی مطلع است و «حضور فردی از دستگاه اطلاعات و امنیت ایران نگرانی‌ها درباره استقلال و عادلانه بودن رسیدکی به شکایات را افزایش داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکیتا وایت، از کمپین استرالیا عفو بین‌الملل گفت: ««ما به مقامات ایران و استرالیا نامه نوشیتم و خواستار آزادی فوری او شدیم که در شرایط جسمی مناسبی به سر نمی‌برد.»

عفو بین‌الملل به نقل از سخنگوی خانواده جبلی گزارش داد که شکرالله یک پدر و پدربزرگ بی‌گناه است که  ۷۳۰ روز را در شرایط وحشتناک در زندان سپری کرده است.

خانواده جبلی می‌گویند که در زندان سکته کرده و سلامتی روحی و جسمی او به خطر افتاده است.

آنها از مردم و دولت استرالیا برای کمک به آزادی شکرالله جبلی کمک خواستند.

این در حالی است که مریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا پیش‌تر گفته بود از آنجایی که جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، دولت استرالیا نمی‌تواند کمک کنسولی ارایه کند.

آسوشیتدپرس به نقل از مریس پین گزارش داد که دولت استرالیا بارها از مقامات تهران خواسته زمینه دسترسی کنسولی به شکرالله جبلی را فراهم کنند. 

شکرالله جبلی تنها یک ماه پس از آزادی کایلی مور گیلبرت از ایران دستگیر شده است. کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی زندانی در ایران بود که تا مدت‌ها دولت استرالیا و جمهوری اسلامی درباره زندانی بودن او سکوت کرده بود. کایلی که تهران او را متهم به جاسوسی و ۱۰ سال حبس کرده بود در جریان مبادله زندانیان که در آن یک شهروند ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌‌ها آزاد شد، به استرالیا بازگشت.

پیش از او نیز دو شهروند استرالیایی دیگر که به اتهام به پرواز درآوردن پهپاد در تهران بازداشت شده بودند، همزمان با بازگشت یک شهروند ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌ها از آمریکا، آزاد شدند.

عفو بین‌الملل در حالی درباره وضعیت یک زندانی دوتابعیتی دیگر در ایران ابراز نگران می‌کند که چندین دوتابعیتی دیگر به ویژه با تابعیت آمریکا، فرانسه و بریتانیا با اتهام جاسوسی در ایران زندانی‌اند.

همزمان مذاکرات احیای برجام در وین بین نمایندگان ایران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه ادامه دارد. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند که آزادی گروگان‌های امریکایی از جمله اولویت‌ها است اما در عین حال این مذاکرات از مذاکرات برجام جدا است.

بسیاری از تحلیلگران و فعالان حقوق بشر می‌گویند ایران از بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی به عنوان اهرم در مذاکره با غرب استفاده می‌کند.