تهاجم روسیه به اوکراین؛ دست‌کم ۸۴۷ غیرنظامی تاکنون در اوکراین کشته شده‌اند

بوریس جانسون: پوتین در حمله به اوکراین مرتکب «اشتباهی فاجعه بار» شد

Aris Messinis / AFP

اوکراینی‌ها روز شنبه، نوزدهم مارس (۲۸ اسفندماه)، سومین روز از چهارمین هفته تهاجم روسیه به سرزمینشان را درحالی آغاز می‌کنند که روز گذشته نیز مناطق مسکونی در شهرهای مناطق مختلف این کشور هدف گلوله‌باران و حملات موشکی قرار گرفتند و نیروهای روس همچنان برای پیشروی در اطراف شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، تلاش می‌کنند.

تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد نیروهای روسیه در نزدیکی کی‌یف برای محافظت از خود، خاکریز‌ می‌سازند. هم‌زمان اوکراین اعلام کرده که با هدف به‌دست گرفتن کنترل حومه پایتخت، یک عملیات ضدحمله‌ را آغاز کرده است.  

بنابر اعلام مقام‌های اوکراین، روز جمعه بیشتر از ۹۱۰۰ نفر از طریق کریدورهای بشردوستانه از شهرهای مختلف تخلیه شدند و بیش از نیمی از آن‌ها (۴۹۷۲ نفر) افرادی بودند که شهر محاصره‌شده ماریوپول را ترک کرده‌اند.

روز جمعه نخستین کاروان کمک‌های سازمان ملل به شهر سومی در شرق اوکراین رسید؛ اما یک مقام‌ «برنامه جهانی غذا» (WFP) ضمن ابراز نگرانی درمورد وضعیت «شهرهای محاصره‌شده» در اوکراین، ازجمله ماریوپول، گفت که ذخایر غذایی آن شهرها رو به پایان است و کاروان‌های امدادرسانی نتوانسته‌اند وارد شهر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه مدعی پیشرفت در مذاکرات صلح شده است، اما میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری و از مذاکره‌کنندگان اوکراین، روز جمعه  در حساب توییتر خود نوشت: «مواضع ما تغییری نکرده است. آتش‌بس، خروج نیروهای نظامی [روسیه] و تضمین‌های امنیتی قوی با قواعد مشخص.»

اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، همچنان حمله به اوکراین را «عملیات ویژه» با هدف نجات مردم آن کشور از «نسل‌کشی» عنوان می‌کند. او روز جمعه در مراسمی به‌مناسبت هشتمین سالگرد الحاق کریمه به آن کشور، درمیان انبوهی از هوادارانش در ورزشگاهی در مسکو، ضمن تکرار مدعا، از «عملیات ویژه» نیروهای نظامی خود در اوکراین و «شجاعت» آنان تمجید کرد.  

ازسوی دیگر، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی دوساعته با همتای چینی خود، شی جین‌پینگ، به او درباره «عواقب» ارائه هرگونه کمک مادی به مسکو هشدار داد. 

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد ۶.۵میلیون نفر در داخل اوکراین به‌دلیل جنگ آواره شده‌اند و این رقم تقریبا دوبرابر تعداد افرادی است که توانسته‌اند از این کشور فرار کنند.

بیشتر از جهان