نماینده مجلس: ذخایر آبی کشور آمادگی خودکفایی برنج را ندارد

پیش‌ازاین وزیر جهاد کشاورزی وعده خودکفایی در تولید برنج را داده بود

به گفته سعیدی در مورد سایر نهاده‌های دامی مثل کنجاله سویا، جو، و ذرت توانایی خودکفایی وجود دارد اما در مورد برنج این‌گونه نیست- عکس از اقتصاد 24

درحالی‌که کارشناسان محیط زیست بارها در مورد ناتوانی ظرفیت آبی کشور برای تولید برنج هشدار داده‌اند، وزیر جهاد کشاورزی خواهان افزایش تولید برنج شد. حالا معین‌الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، هم به صف منتقدان طرح خودکفایی برنج پیوسته و در این رابطه گفته است :« با توجه به شرایط آبی کشور، ما در شرایط خودکفایی برنج نیستیم.»

به گزارش ایسنا، او راهکار جبران نیاز داخلی را واردات دانست و افزود: ما از ظرفیت بازارچه‌های مرزی استفاده نمی‌کنیم. آن‌قدر که در پی واردات برنج از نیکاراگوئه یا هندوستان هستیم، به پاکستان فکر نمی‌کنیم.

به گفته سعیدی در مورد سایر نهاده‌های دامی مثل کنجاله سویا، جو، و ذرت توانایی خودکفایی وجود دارد اما در مورد برنج این‌گونه نیست.

پیش‌تر، جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، وعده داد که با افزایش تولید، ایران از واردات برنج بی‌نیاز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گفته‌های وزیر، علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت که با مدیریت آب سبز، آب مورد نیاز برای خودکفایی در تولید برنج را تامین می‌کنیم. به گفته او از طریق منابع آب سبز حاصله در سطح استان‌های شمالی کشور، حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب آب سبز حاصل می‌شود که درواقع همان آب‌هایی است که بلااستفاده به دریای خزر وارد و از دسترس مصارف داخل کشور خارج می‌شود.

 آبی که بعد از نفوذ باران در خاک در مسیر رسیدن به منطقه اشباع است را آب سبز می‌گویند.

بااین‌حال بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند که ایران ظرفیت منابع آبی و خاکی لازم برای خودکفایی در محصولی مانند برنج را ندارد. آن‌ها تاکید می‌کنند که اساسا تولید برنج تنها باید به استان‌های شمالی محدود شود و نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

به علاوه مدت‌هاست که کارشناسان تاکید دارند که ایران باید با تغییر الگوی کشاورزی به‌جای تولید محصولات آب بر، به کشت محصولات کم آب روی بیاورد و با صادرات آن، در مقابل محصولات آب‌بر را وارد کند.

در همین رابطه، جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج نیز با انتقاد از طرح خودکفایی برنج گفته است: «آمار تولید برنج ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال است. از ۹۵ به بعد میزان سطح زیر کشت برنج بالا رفت این در حالی است که میزان تولید و عملکرد افزایش پیدا نکرد اینجاست که باید بگویم در این سال‌ها معرفی ارقام پر محصول از سوی مؤسسه برنج چه فایده‌ای داشت؟»