سفیر طالبان در ترکمنستان با پرچم ملی افغانستان آغاز به کار کرد

ترکمنستان و طالبان قصد دارند پروژه گازرسانی تاپی را هرچه سریع‌تر آغاز کنند

دولت ترکمنستان، چند هفته پس از فروپاشی دولت افغانستان گفت که حاضر است روابط و تعاملش با طالبان را توسعه دهد- RTA/ توییتر

حاجی فضل محمد صابر، عضو گروه طالبان، به‌ سمت سرپرست سفارت افغانستان در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، منصوب شد. بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حاجی فضل محمد صابر روز پنجشنبه، ۲۶ اسفند، با حضور وفا حاجی‌اف، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان، در مقر سفارت افغانستان در عشق‌آباد، کار خود را آغاز کرد و به‌عنوان سرپرست سفارت به کارمندان معرفی شد.

بر اساس اطلاعیه طالبان، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان به حاجی فضل محمد صابر اعلام کرده که ترکمنستان در کنار طالبان می‌ایستد و متعهد است پروژه‌های توسعه‌ای بزرگ مانند پروژه گازرسانی تاپی را به‌زودی شروع کند.

در عکس‌های منتشرشده از مراسم معارفه حاجی فضل محمد صابر در عشق‌آباد، نماینده طالبان زیر پرچم ملی افغانستان که رهبری این گروه آن قبول ندارد، نشسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه گازرسانی تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند می‌رساند، از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی منطقه است که اگر اجرا شود، سود هنگفتی برای طالبان دارد. وضعیت پرداخت هزینه بخشی از بودجه این پروژه که قرار است بانک توسعه آسیایی آن را پرداخت کند، هنوز روشن نیست. هفته گذشته، یک مشاور دولت پاکستان به رسانه‌‎ها گفته بود تا زمانی که جهان دولت طالبان را به رسمیت نشناسد، بانک توسعه آسیایی حاضر نیست هزینه آغاز پروژه گازرسانی تاپی را تقبل کند.

دولت ترکمنستان به دلیل شتاب برای آغاز این پروژه پرسود، چند هفته پس از فروپاشی دولت افغانستان و در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ با طالبان ارتباط برقرار کرد و گفت که حاضر است روابط و تعاملش با طالبان را توسعه دهد.

در هفت ماه گذشته، هیئت‌های فنی دولت ترکمنستان بارها به کابل سفر کردند تا از طالبان برای آغاز پروژه گازرسانی تاپی تضمین‌های امنیتی لازم را بگیرند. محمد مراد امان‌اف، رئیس اجرایی پروژه گازرسانی تاپی، که هم‌اکنون در کابل است، روز چهارشنبه با ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، دیدار کرد. در اطلاعیه دفتر ملا برادر آمده که او به رئیس اجرایی پروژه گازرسانی تاپی اطمینان داده که در افغانستان امنیت برقرار شده است و برای آغاز این پروژه هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد انتصاب یک عضو طالبان به‌عنوان سرپرست سفارت افغانستان در عشق‌آباد به‌منظور هماهنگی بیشتر میان طالبان و دولت ترکمنستان در راستای آغاز پروژه گازرسانی تاپی و تعامل‌های بیشتر سیاسی و اقتصادی صورت گرفته است. در چند سال اخیر و با پیشروی طالبان به سمت مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها، گزارش‌هایی در مورد کمک مالی و تسلیحاتی ترکمنستان به طالبان وجود داشت. هرچند دولت ترکمنستان هیچ‌گاه این گزارش‌ها را تایید نکرد، برقراری سریع روابط رسمی میان طالبان و دولت ترکمنستان در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ از دیرینه بودن این روابط  خبر می‌دهد.

بیشتر از جهان