شناسایی دو گور جمعی در نزدیکی دمشق در یازدهمین سالگرد جنگ سوریه

پس از آغاز اعتراض‌های مردمی، بشار اسد شبکه نهادهای امنیتی را برای ردگیری معترضان و فعالان و سرکوب مخالفانش بسیج کرد

دست‌کم ۱۴ هزار تن از مخالفان بشار اسد تا حد مرگ شکنجه شده‌اند‌ـ LOUAI BESHARA/AFP

در یازدهمین سالگرد آغاز جنگ سوریه، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان «شناسایی گورهای جمعی که می‌تواند مدارک جنایات جنگی باشند» نوشته است که به نظر می‌رسد در دو گور جمعی، اجساد هزاران تن از کسانی که در سال‌های گذشته در زندان‌های بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، جان خود را از دست داده‌اند، دفن شده باشد.

بر اساس این گزارش، که روز چهارشنبه در وب‌سایت این نشریه معتبر آمریکایی منتشر شده است، کارگران در طول روز عملیات حفر چاله‌های بزرگ را انجام می‌دهند و شب‌هنگام نیروهایی که تعداد آن‌ها گاه به صدها تن می‌رسد با کامیون‌های نظامی یا کامیون‌های یخچال‌دار ویژه حمل مواد غذایی، اجساد را برای دفن در گودال‌های حفرشده، به محل می‌آورند.

نیویورک‌تایمز به نقل از برخی افرادی که در این اماکن مشغول به کار بوده‌اند می‌نویسد اجساد منتقل‌شده با نظارت ماموران امنیتی در گودال‌های بزرگ حفر‌شده در دو مکانی که در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه، حفر شده‌اند، به‌صورت دسته‌جمعی ریخته و روی آن‌ها با خاک پر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه گزارش آمده است که این روزنامه اکنون به مدارکی دست یافته که می‌تواند پرده از این راز بردارد: چه بر سر اجساد چند هزار نفری آمده است که در طول جنگ ۱۱ ساله سوریه در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم بشار اسد کشته شده‌اند یا مرده‌اند؟

مصاحبه‌‌ها با چهار مرد سوری که در این سایت‌ها یا نزدیک آن‌ها کار کرده‌اند به بررسی تصاویر ماهواره‌ای و گردآوری نشانه‌ها و سرنخ‌های موجود منجر شد و در نهایت، دو محل که گورهای جمعی در آن‌ها قرار دارند شناسایی شدند، گورهایی که به گفته مصاحبه‌شونده‌ها، در هرکدامشان هزاران جسد دفن شده است.

پس از آغاز اعتراض‌های مردمی در اوایل سال ۲۰۱۱، بشار اسد شبکه نهادهای امنیتی‌اش را برای ردگیری معترضان و فعالان و سرکوب مخالفانش بسیج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا سال گذشته اعلام کرد دست‌کم ۱۴ هزار تن از مخالفان بازداشت‌‌شده تا حد مرگ شکنجه شده‌اند. بیش از ۱۳۰ هزار نفر نیز در مدت بازداشت ناپدید شده‌اند و عقیده بر این است که جان باخته‌اند.

رژیم سوریه بارها کشتن مخالفان بازداشت‌شده را تکذیب کرده است. با این‌ حال، گروه‌های مدافع حقوق بشر مستندات بسیاری را در این زمینه تهیه و ارائه کرده‌اند.

اجساد بسیاری از کسانی که در بازداشت کشته شده‌اند یا مرده‌اند به بیمارستان‌های دولتی که گواهی فوت را صادر می‌کنند، منتقل شده‌اند و آنچه بعد از آن به سر آن‌ها آمده است را چهار مصاحبه‌شونده سوری فاش کردند. دو تن از این چهار نفر اکنون در آلمان پناهنده‌اند، یکی در لبنان به‌ سر می‌برد و دیگری هنوز در سوریه است.

با این‌ حال، نیویورک‌ تایمز می‌‌نویسد نمی‌تواند تمامی جزئیاتی را که این افراد گفته‌اند تایید کند، از جمله تعداد اجسادی که دیده‌اند در گورهای جمعی دفن می‌شوند.

بیشتر از جهان