امضای یک قرارداد نفتی با شرکتی نامعلوم در ایران

ایران یک پروژه نفتی را به شرکتی نامعلوم واگذار کرد

عکس از تسنیم

قرارداد توسعه فاز دوم لایه نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی با یک «شرکت معتبر بین‌المللی» ناشناس، از سوی جواد اوجدی، وزیر نفت، امضا شد.

به گزارش خبرگزاری شانا، این قرارداد روز سه‌شنبه ،۲۴ اسفند (۱۵ مارس)،  با حضور جواد اوجی و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در ساختمان مرکزی وزارت نفت امضا شده است.

وزارت نفت نام مجری این قرارداد را اعلام نکرده است و معلوم نیست چه نهاد یا شرکت خارجی طرف قرارداد با این وزارت‌خانه شده است.

قرارداد توسعه این میدان به مدت ۲۰ سال و در چارچوب قرارداد جدید بالادستی مذاکره و نهایی شده است.

طرف قرارداد موظف شده است تمامی منابع مالی لازم را برای اجرای طرح،  شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای، هزینه‌های غیرمستقیم، و هزینه‌های بهره‌برداری، تأمین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جزئیات بیشتری از زمان اجرای این پروژه ۵۰۰ میلیون دلاری که ارزش بهره‌برداری آن یک میلیارد دلار طی ۲۰ سال برآورد می‌شود، از سوی وزارت نفت منتشر نشده است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در آیین امضای این قرارداد گفت: «توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی جذب سرمایه‌ خارجی را رقم زد.»

از این گفته خجسته‌مهر می‌توان چنین برداشت کرد که قرارداد توسعه فاز دوم لایه نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی، با یک شرکت خارجی منعقد شده است.

چین و روسیه دو کشوری هستند که قرارداد‌هایی در حوزه نفت و گاز با وزارت نفت ایران منعقد کرده‌اند، اما مشخص نیست که آیا قرارداد روز گذشته نیز با یکی از این کشورها منعقد شده است، یا خیر.

لایه‌ نفتی میدان مشترک پارس جنوبی با میزان نفت درجای حدود ۹۰۰ میلیون بشکه، در خلیج‌فارس و در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری از ساحل ایران و در مرز مشترک با کشور قطر واقع شده است و ادامه جانبی میدان الشاهین قطر است. 

لایه نفتی اثبات‌شده پارس جنوبی شامل سازندهای سروک، کژدمی، داریان بالایی (اصلی‌ترین ظرفیت مخزنی)، و داریان پایینی است.

فاز نخست توسعه این میدان در اواخر سال ۱۳۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت که شرکت «توسعه پتروایران» به عنوان مجری آن انتخاب شده بود.

در این فاز یک سکوی سرچاهی و یک شناور فرآورشی (FPSO) اجرایی، و تعداد هفت حلقه چاه نیز حفاری شد که به تولید میدانی حدود ۲۵ هزار بشکه در روز انجامید.