کاترینا تیخونوا؛ دختر کوچک پوتین را بیشتر بشناسید

رئیس‌جمهوری روسیه هرگز فرزندانش را علنی معرفی نکرده و فقط گفته است که دو دختر دارد

کاترینا تیخونوا در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و سپس، همراه با خانواده در سال ۱۹۹۱ به سن پترزبورگ رفت‌ـ @haber3com

با آن که پوتین می‌کوشد زندگی شخصی‌اش را محرمانه نگه دارد، تهاجم به اوکراین باعث شده است که روابط خانوادگی او زیر ذره‌بین قرار گیرد، و حالا حمله اخیر معترضان ضدجنگ به خانه ویلایی همسر سابق  کاترینا تیخونوا، دختر کوچک پوتین، او را به مرکز توجه تبدیل کرده است.

روز دوشنبه ۱۴ مارس، پلیس فرانسه دو نفر را به دلیل تهاجم به ویلای کریل شامالوف بازداشت کرد. شامالوف پیش از این همسر کاترینا تیخونوا، دختر کوچک پوتین، بود.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه، دو مرد که غیرقانونی وارد ویلایی متعلق به کریل شامالوف، داماد سابق رئیس‌جمهوری روسیه، شده بودند، بازداشت شدند. این دو نفر اعلام کرده‌اند که این اقدام را به نشانه اعتراض به حمله نظامی روسیه به اوکراین انجام داده‌اند.

یکی از افرادی که به اقامتگاه ساحلی مجلل شامالوف حمله کرد، یک فعال سیاسی فرانسوی به نام پیر هافنر بود. شخص دیگر نیز خودش را مخالف دولت پوتین توصیف کرد.

ویدیویی که هافنر در یوتیوب منتشر کرد، یکی از این دو فعال ضدسیاست‌های نظامی پوتین را در حال قدم زدن در کنار اقامتگاه «آلتا میرا» متعلق به همسر سابق کاترینا نشان می‌دهد. این اقامتگاه مجلل که در قرن نوزدهم ساخته و سپس، بازسازی شده است، خانه‌ای چهارطبقه با استخر شنا در کنار صخره‌ای با مناظر وسیع اقیانوس اطلس است. مهاجمان در ویدیوی منتشرشده می‌گویند: «این خانه با پول دزدی پوتین و مافیای او از مردم روسیه، خریداری شده است.»

 ویدیوی دیگری نیز منتشر شده است که نشان می‌دهد یکی از این افراد، پرچم اوکراین را بر فراز یکی از بالکن‌های ویلا تکان می‌دهد. آن‌ها با آن حرکت اعلام کردند: «این‌جا آماده میزبانی از پناهندگان است.»

این دو معترض با ورود به ویلای گران‌قیمت آلتا میرا، اسنادی از جمله کپی گذرنامه‌های روسی متعلق به تیخونوا و شوهر ثروتمند سابقش و نیز مجموعه وسیعی از تزئینات عجیب‌و‌غریب از جمله پرنده‌های مصنوعی آوازخوان در قفس طلاکاری‌شده و آثار هنری کمیاب یافتند و تصاویر آن گنجینه را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کردند.

طبق گزارش‌ها، این زوج فقط برای خرید فرش نزدیک به ۵۰ هزار پوند و برای مجموعه ‌کتاب‌های ژاپنی بیش از ۵۰۰۰ پوند هزینه‌ کرده‌اند. ارزش این ویلا نیز حدود ۴ میلیون پوند قیمت‌گذاری شده است.

کاترینا تیخونوا کیست؟

کاترینا تیخونوای ۳۵ ساله، دومین دختر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، است. او در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و سپس، همراه با خانواده در سال ۱۹۹۱ به سن پترزبورگ رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، او همیشه کنار خانواده نبود و در طول جنگ‌های خشونت‌آمیز باندهای گروه تامبوف که کنترل تجارت انرژی سنت پترزبورگ را در دست داشتند، پوتین او و خواهرش ماریا را دوباره به آلمان فرستاد. کاترینا در آنجا به مدرسه آلمانی مسکو رفت، نام خانوادگی پوتین را کنار گذاشت و نام خانوادگی مادربزرگ مادری خود، «یکاترینا تیخونوا شکربنوا» را انتخاب کرد.

او سپس در سال‌های جوانی در ژوئیه ۲۰۰۵ تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ آغاز کرد که رئیس آن، دوست صمیمی پدرش بود. اگرچه کاترینا علاقه زیادی به مطالعات چینی داشت، در رشته مطالعات آسیایی با تمرکز بر ژاپن تحصیل کرد و در ژوئن ۲۰۰۹ فارغ التحصیل شد.

کاترینا همچنین مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک و ریاضیات دارد. او در ماه مه ۲۰۱۹، مدرک خود را در رشته ریاضی و فیزیک دریافت کرد و از این طریق به ریاست شرکت «اینوپراکتیکا» رسید که بر دو نهاد دانشگاه دولتی مسکو، از جمله بنیاد ملی توسعه فکری، و مرکز ملی ذخیره فکری نظارت می‌کند.

دختر دوم پوتین همچنین معاون مؤسسه تحقیقات ریاضی سیستم‌های پیچیده در دانشگاه دولتی مسکو است که ۱.۷ میلیارد دلار بودجه در اختیار دارد.

کاترینا که در زمینه رقص نیز فعالیت داشته و جوایزی نیز کسب کرده است، در دسامبر ۲۰۱۹ به عضویت شورای ورزش‌های همگانی زیر نظر فدراسیون روسیه درآمد.

او سپس در سال ۲۰۱۳ با کریل شامالوف، پسر یکی از نزدیکترین دوستان پدرش (که او و پدرش هر دو از سال ۲۰۱۸ از سوی ایالات متحده تحریم شده بودند) ازدواج کرد. در آن زمان تخمین زده می‌شد که این زوج دارایی‌ای به ارزش حدود دو میلیارد دلار داشته باشند.

کریل شامالوف، معاون فعلی هُلدینگ سیبور، شرکت روسی فرآوری گاز و پتروشیمی واقع در مسکو، و پسر نیکولای شامالوف، یکی از مالکان بانک «روسیا» است.

شامالوف در دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ در رشته حقوق تحصیل کرد و در سن ۲۶ سالگی به عنوان معاون رئیس جمهوری، به شرکت پتروشیمی روسی سیبور پیوست. در سال ۲۰۱۴ او از گنادی تیمچنکو، میلیاردر و دوست قدیمی پوتین که از سوی ایالات متحده تحریم شده بود، سهمی در سیبور خرید. او در نهایت بیشتر سهام خود را فروخت، اما هنوز حدود ۴ درصد از سهام سیبور را در اختیار دارد. کاترینا تیخونوا و کریل شامالوف در ژانویه ۲۰۱۸ از هم جدا شدند.

راز آشکار دختران پنهان پوتین

اگرچه رئیس جمهوری ۶۹ ساله روسیه همواره تلاش داشته است که زندگی خانوادگی‌اش را مخفی نگه دارد و هرگز تایید نکرده است که کاترینا تیخونوا فرزند او است، اما به عنوان یک راز آشکار، مشخص شده است که او دختر ولادیمیر پوتین و همسر سابقش، لیودمیلا الکساندرونا اوچرتنایا است. پوتین و همسر سابقش در سال ۲۰۱۴ پس از نزدیک به ۳۰ سال زندگی مشترک، از هم جدا شدند.

 پوتین با مخفی نگه داشتن نام دخترانش، فقط با اشاره به آن‌ها گفته است: «دخترانم در روسیه تحصیل کرده‌اند و در همین کشور زندگی می‌کنند. آن‌ها به سه زبان خارجی تسلط دارند. به آن‌ها افتخار می‌کنم، اما هرگز در باره خانواده‌ام با کسی صحبت نمی‌کنم.»

با وجود مخفی بودن این ارتباط خانوادگی، کاترینا از حمایت برخی از دوستان ثروتمند پدرش به طرز چشمگیری بهره می‌برد. او در چند سال گذشته چندین بار در کنفرانس‌های تجاری تحت رهبری روسیه حضور داشته است و این موضوع باعث شده است که وابستگی او به نهادهای قدرت بیش از پیش افشا شود. او همچنین جزو اولین کسانی بود که واکسن روسی کووید-۱۹ را دریافت کرد.

درباره ثروت دختران پوتین اطلاعاتی منتشر نشده است، آن‌ها مستقیماً در سیاست دخالت ندارند، اما در مشاغل مرتبط با شرکت‌های دولتی روسیه، موقعیت‌های تأثیرگذاری دارند و حتی اگر رسانه‌های روسی جرات نکنند این موضوع را مطرح کنند، جایگاه و نفوذ آن‌ها در جوامع علمی و تجاری روسیه انکارناپذیر است.

بررسی اسناد عمومی رویترز نشان می‌دهد که دختر کوچک‌تر پوتین قراردادهایی به ارزش چندین میلیون دلار از سازمان‌های دولتی برای کار در دانشگاه امضا کرده است. ماریا، دختر بزرگ پوتین، نیز با دانشگاه دولتی مسکو مرتبط است.

هر دو خواهر در مورد تصمیم پدرشان برای دستور عملیات نظامی ویژه در اوکراین در ماه گذشته سکوت کرده‌اند که باعث شده بسیاری بر این باور باشند که آنان موافق تصمیم او هستند و حتی به او مشاوره می‌دهند.

در کنار این دو فرزند، گفته می‌شود که رئیس جمهوری روسیه یک دختر سوم پنهان نیز دارد که حاصل ارتباط پوتین با معشوقه‌اش است؛ ارتباطی که اطلاعات زیادی از آن در دست نیست.

بیشتر از جهان