نظر‌سنجی وال‌استریت ژورنال: بایدن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود

۱۹ درصد هم گفتند هنوز نمی‌دانند که این رهبر ۷۹ ساله برای انتخاب مجدد به میدان می‌آید یا خیر

۲۶ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده هوادار حزب دموکرات نیز در این نظرسنجی گفتند که از قصد و برنامه بایدن در سال ۲۰۲۴ مطمئن نیستند - ROBERTO SCHMIDT / AFP

به نظر تقریباً نیمی از آمریکایی‌هایی که در نظرسنجی اخیر وال‌استریت ژورنال شرکت کردند، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، در سال ۲۰۲۴ در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، در این نظرسنجی ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که به نظر آن‌ها آقای بایدن در نوامبر ۲۰۲۴ برای انتخاب مجدد به میدان نخواهد آمد، و ۲۹ درصد خلاف این نظر را داشتند. ۱۹ درصد هم گفتند هنوز نمی‌دانند که این رهبر ۷۹ ساله برای انتخاب مجدد به میدان می‌آید یا خیر.

با این حال، اگر فقط پاسخ رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده هوادار حزب دموکرات مد نظر قرار گیرد، کفه ترازو به نفع رئیس جمهوری فعلی سنگینی خواهد کرد.

چهل و یک درصد از این افراد گفتند که آقای بایدن، رکورددار کنونی مسن‌ترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای انتخاب مجدد نامزد خواهد شد و تنها ۳۲ درصد گفتند که به نظر آنان، او به یک دوره ریاست‌ جمهوری اکتفا خواهد کرد.

۲۶ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده هوادار حزب دموکرات نیز در این نظرسنجی گفتند که از قصد و برنامه او در سال ۲۰۲۴ مطمئن نیستند.

به‌رغم شکافی که نظرسنجی وال‌استریت ژورنال به تصویر کشیده است، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده در واقع نشان داده است که اگر از سلامتی لازم برخوردار باشد، قصد دارد در سال ۲۰۲۴ برای انتخاب مجدد به میدان بیاید.

اگر آقای بایدن در شرایط سیاسی کنونی برای انتخاب مجدد به میدان می‌آمد، تقابل او با نفر دوم انتخابات قبلی، یعنی دونالد ترامپ، رقابت تنگاتنگی می‌بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین نظرسنجی وال‌استریت ژورنال، در سوالی جداگانه از شرکت‌کنندگان خواستند تا مشخص کنند از بین این دو رهبر هفتاد و چند ساله  از کدام حمایت می‌کنند. هر دو نامزد توانستند در این رقابت فرضی نظر موافق ۴۵ درصد از این مجموعه رای‌دهندگان را به دست آوردند.

هزار و ۵۰۰ شرکت‌کننده این نظرسنجی از رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده بودند و در بازه زمانی دوم تا هفتم مارس، با ارسال پیامک از طریق تلفن همراه، تماس با تلفن ثابت، و به صورت اینترنتی، در این نظرسنجی شرکت کردند. طبق اعلام  وال‌استریت ژورنال، حاشیه خطای این نظرسنجی ۲.۵ درصد است.

هر دو نامزد فرضی نیز با افت میزان محبوبیت دست‌به گریبان هستند.

رئیس‌جمهوری بایدن اخیراً با نزول محبوبیت تقریباً بی‌سابقه‌ای مواجه بوده است که بسیاری علت آن را تشدید ناامیدی اقتصادی بر اثر تورم و ادامه جنگ بین روسیه و اوکراین ذکر می‌کنند. آقای ترامپ نیز از ژانویه ۲۰۲۱ که کاخ سفید را ترک کرد، میزان محبوبیت سابق را ندارد  و به نظر می‌رسد نفوذ او در حزب جمهوری‌خواه نیز رو به کاهش است.

در گزارش پارسال پولیتیکو آمده است: «در حالی که حزب جمهوری‌خواه بر انتخابات عمومی نوامبر ۲۰۲۲ تمرکز کرده است، نگاه ترامپ به فصل انتخابات مقدماتی است که از بهار آینده آغاز می‌شود.

در واقع، همین دو هفته پیش، آقای ترامپ تأیید کرد که به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ می‌اندیشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای ترامپ در مورد سومین بار نامزد شدن گفت: این کار را دو بار انجام دادیم و باز هم انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در سخنرانی اصلی خود در کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کاران در فلوریدا، برخی از نارضایتی‌های اصلی خود را نیز دوباره مطرح کرد و از جمله تقلب گسترده در رای‌گیری را علت شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ خواند - ادعای کذبی که همچنان به علت عدم وجود هیچ شواهدی بی‌اساس است.

© The Independent