ادامه سیر نزولی محبوبیت بایدن؛ اغلب آمریکایی‌ها عملکرد او را تایید نمی‌کنند

بنا بر نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان، از هر ۱۰ آمریکایی شش نفر عملکرد او را تایید نمی‌کنند.

۵۸ درصد مردم از عملکرد بایدن ناراضی‌اند که نمایانگر کمترین میزان تایید او از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش است‌ـ SAUL LOEB / AFP

کاهش میزان محبوبیت روسای‌جمهوری در نیمه دوره رهبری‌شان امری معمول است، اما یک نظرسنجی جدید حاکی از آن است که حمایت از جو بایدن در سراسر آمریکا افت قابل‌توجهی داشته است.

بنا بر نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان، از هر ۱۰ آمریکایی شش نفر عملکرد او را تایید نمی‌کنند.

این نظرسنجی که در ماه‌های ژانویه و فوریه انجام شده است، نشان می‌دهد که فقط ۴۱ درصد شهروندان آمریکا عملکرد رئیس‌جمهوری را تایید می‌کنند. این در حالی است که ۵۸ درصد مردم از عملکرد بایدن ناراضی‌اند که نمایانگر کمترین میزان تایید او از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش است.

جای تعجب نیست که حمایت از عملکرد بایدن در میان دو حزب عمده ایالات‌ متحده آمریکا نیز کاهش یافته است. در حالی‌ که ۸۳ درصد دموکرات‌ها از اقدام‌های او حمایت می‌کنند، فقط ۹ درصد جمهوری‌خواهان عملکرد رئیس‌جمهوری را تایید کرده‌اند.

قابل‌توجه‌تر اینکه بیش از نیمی از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند نتوانستند روی یک اقدام مثبت رئیس‌جمهوری از زمان تصدی این مقام دست بگذارند. یکی از آن‌ها گفت: «سخت می‌توانم حتی یک اقدام او که به نفع کشور بوده است به یاد بیاورم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاخص محبوبیت بایدن او را به حیطه دونالد ترامپ، سلف سخت نامحبوب او، نزدیک می‌کند. دونالد ترامپ در مراحلی در دوره ریاست‌جمهوری‌‌اش با کشوری روبه‌رو بود که دوسوم مردمش از عملکرد او ناراضی بودند.

به گزارش موسسه «فایو ترتی ایت» (FiveThirtyEight) که نتیجه نظرسنجی‌های گذشته را جمع‌آوری کرده است، محبوبیت باراک اوباما و جورج بوش هرگز تا این حد افت نکرده بود.

اندک بودن میزان حمایت [از بایدن] می‌تواند به معنی انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ تلخی برای دموکرات‌ها باشد. تاریخ نشان می‌دهد که حزب رئیس‌جمهوری معمولا در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تعدادی از کرسی‌های خود را از دست می‌دهد‌ــ همان‌گونه که در انتخابات میان‌دوره‌ای سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ شاهد بودیم.

بایدن در اوایل دوره ریاست‌جمهوری‌اش از حمایت قابل‌توجهی برخوردار بود. او آرامش را به کاخ سفید بازگرداند و بودجه بسته محبوب ۱.۹ تریلیون دلاری اقتصادی‌اش را که شامل پرداخت‌های ۱۴۰۰ دلاری به بسیاری از خانوارهای آمریکایی می‌شد، تصویب کرد. 

اما احتمالا ترکیب شیوع مجدد ویروس کرونا که موجب افزایش تورم اقتصادی شد، خروج پرهرج‌ومرج از جنگ نامحبوب افغانستان و شکست در تصویب یک بودجه بزرگ کمک‌های اجتماعی در فصل پاییز محبوبیت بایدن را خدشه‌دار کرده است.

بازیافتن محبوبیت ازدست‌رفته برای اهداف بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ بسیار مهم خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان