تونس، باز هم صحنه اعتراضات گسترده علیه نظام حاکم

تظاهرات یکشنبه بزرگترین گردهمایی تظاهرات هواداران حزب «قانون اساسی آزاد» بود

اعتراضات تونس ، ۱۳ مارس ۲۰۲۲- REUTERS/Zoubeir Souissi

روز یکشنبه، ۱۳ مارس، هزاران تن از هواداران یک حزب سکولار علیه سیاست‌های قیس سعید، رئيس جمهوری تونس، که به گفته  آنان در جهت برقراری یک حکومت دیکتاتوری حرکت کرده و کشور را به یک  شکست  و بحران اقتصادی کشیده است، دست به اعتراض زدند.

این بزرگترین تظاهرات هواداران حزب «قانون اساسی آزاد» از هنگام اقدام سعید به در دست گرفتن قدرت اجرایی کامل و انحلال پارلمان در تابستان گذشته بوده است. رقبای قیس سعید این اقدام را کودتا توصیف کرده‌اند.

اما این حزب و رهبر آن، ابیر موسی، را نیز نمی‌توان بانی یک نظام دموکراتیک در تونس پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ (که به سرنگونی حکومت زین العابدین علی انجامید) توصیف کرد.

یکی از شرکت کنندگان در اعتراضات گفت: «سعید تو راه خطا می‌روی...طرح‌های تو برای کشور فاجعه بار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بلندترین صدای اعتراض علیه رئیس جمهوری سعید، از حزب میانه‌رو «اتحاد اسلامی» به گوش می‌رسد که اکثریت را در پارلمان منحل شده تونس، و نقشی مهم در دولت‌های پس از انقلاب ۲۰۱۱ داشته است.

سعید توجه خود را روی بازسازی نظام سیاسی و پاکسازی رقبایش متمرکز کرده است، و اقدام چندانی در جهت حل معضلات اقتصادی کشور انجام نداده است.

خانم موسی خطاب  به معترضان روز یکشنبه گفت: «اطمینان داشته باشید که اجازه نخواهیم داد کشور را از هم بپاشند و به حکومت یک فرد ادامه دهند.»

«اگر ساکت بمانیم، تبدیل به کشوری خواهیم شد که مثل فقیرترین کشورهای جهان، غذایش را با هواپیما برایش می‌فرستند.»

تونس برای رویارویی با بحران مالی، با صندوق بین‌المللی پول در مورد یک بسته حمایتی وارد مذاکره شده است، اما مردم تونس هم‌اکنون نیز با  کمبود مواد اصلی غذایی، از جمله آرد و شکر رو‌به‌رو هستند.

یکی از معترضان گفت: «سعید کشور را به گروگان گرفت تا حکومت خودش را برقرار کند. اما ما را به قحطی کشاند.»

بیشتر از جهان