۱۲ موشک از خاک ایران به‌سوی کنسولگری آمریکا در اربیل شلیک شد

وزارت خارجه ایالات متحده گزارش داد که آسیبی به تاسیسات دولتی آمریکا نرسیده است

استودیوی تلویزیون ۲۴ اقلیم کردستان در این حمله موشکی آسیب دید - عکس از تلویزیون ۲۴

سازمان ضدتروریسم اقلیم کردستان عراق بامداد یکشنبه  ٢٢ اسفند اعلام کرد که شنبه شب، ۱۲ موشک بالیستیک از «خارج مرزهای عراق و اقلیم کردستان،‌ و مشخصا از شرق» به سوی اربیل شلیک شد.

منابع مستقل آنلاین ویدیوهایی منتشر کردند که ظاهرا پرتاب موشک‌ها را از نقطه‌ای در غرب ایران نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پیش از آن، امید خوشناو، استاندار اربیل، گفت هدف حملات موشکی، کنسولگری آمریکا بوده است، اما به گفته او، مهاجمان به هدف خود نرسیدند. خوشناو گفت که خسارتی به ساختمان استانداری اربیل وارد نشده و نیروهای امنیتی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

وزیر بهداشت اقلیم کردستان گفت که حمله شنبه شب، کشته یا زخمی نداشته است. یک مقام ایالات متحده نیز شنبه شب به خبرگزاری رویترز گفت که نظامیان آمریکا در حادثه آسیبی ندیده‌اند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ظاهرا چند انفجار بزرگ را در منطقه نشان می‌دهند.

به گزارش بارزان صدیق، مدیر تلویزیون ۲۴ اقلیم کردستان، استودیوی این شبکه در حمله موشکی آسیب دیده است.

چارلز لیستر، پژوهشگر اندیشکده آمریکایی «موسسه خاورمیانه»، با انتشار ویدیوهایی از این حمله موشکی، در حساب توییتر خود نوشته است که به‌نظر می‌رسد سپاه پاسداران موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد از نوع «فاتح-۱۱۰» را از پایگاهی در نزدیکی تبریز در ایران به‌سمت کنسولگری ایالات متحده در اربیل پرتاب کرده باشد. به نوشته او، فاصله تبریز با اربیل حدود ۳۵۰ کیلومتر و منطبق با برد موشک‌های فاتح-۱۱۰ منطبق است. 
 

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در واکنش به این حمله در توییتی نوشت: «تهاجمی که شهر عزیز اربیل را هدف قرار داده و انگیزه‌اش ایجاد وحشت در میان ساکنان شهر است، حمله‌ای علیه امنیت مردم ماست. این موضوع را با نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در میان گذاشتم. نیروهای امنیت ما موضوع را بررسی خواهند کرد و در برابر هر تهدیدی علیه مردم خواهند ایستاد.»

مسعود بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان هم گفت: «اربیل در برابر بزدل‌ها سر خم نمی‌کند. حمله تروریستی به بخش‌هایی از اربیل را محکوم می‌کنم و از مردم اربیل می‌خواهم صبور باشند و طبق رهنمودهای دستگاه‌های امنیتی عمل کنند.»

مقتدی صدر،‌ روحانی شیعه بانفوذ عراق نیز این حمله را محکوم کرد.

هم‌زمان، خبرنگار شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا، از قول وزارت خارجه ایالات متحده گزارش داد که آسیبی به تاسیسات دولتی آمریکا نرسیده است. وزارت خارجه ایالات متحده این حمله را محکوم کرد.