استان کرمانشاه در وضعیت «بحرانی» آلودگی هوا قرار گرفت

ریزگردهای کرمانشاه، یک مشکل زیست‌محیطی است که در سال‌های اخیر به وضعیت بحرانی رسیده ‌است

مهم‌ترین منشاهای اصلی ریزگردهای ایران و استان کرمانشاه، کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است- ایرنا

هوای شهرهای مرزی کرمانشاه به دلیل ورود توده گردوغبار به جو استان به وضعیت بحرانی رسید. به گزارش ایسنا و به گفته سرپرست محیط‌ زیست استان کرمانشاه، شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب روز شنبه، ۲۱ اسفند از نظر آلودگی هوا در وضعیت بحرانی قرار گرفتند. احد جلیلیان با اشاره به این‌که ایستگاه‌های هواشناسی قصر شیرین و سرپل ذهاب بیانگر وضعیت قهوه‌ای و خطرناک است، گفت: «اسلام‌آباد غرب در وضعیت هشدار یا نارنجی قرار دارد و کرمانشاه در وضعیت بنفش و هشدار است.»

با توجه به این شرایط، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مردم خواست با توجه به‌ ورود توده گردوغبار، توصیه‌های بهداشتی و خود مراقبتی را رعایت کنند. دکتر ابراهیم شکیبا به ایرنا گفت: «با توجه به بالا بودن میزان ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون در استان کرمانشاه، در شهرهای بحرانی لازم است که همه افراد به‌ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و شهروندان دارای سابقه بیماری قلبی، عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.» او تاکید کرد که در شهرهای با وضعیت هشدار نیز بهتر است گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل خودداری و سایر افراد نیز از ماسک‌ مناسب استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریزگردهای کرمانشاه یک مشکل زیست‌محیطی است که در سال‌های اخیر به وضعیت بحرانی رسیده ‌و این وضعیت به‌ ویژه مردم شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب را درگیر کرده است. این پدیده نه‌ تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ‌های درختان بلوط، ‌به‌شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب‌ زده است. برخی از تحلیلگران محیط‌زیست، سدسازی بی‌رویه و به دنبال آن خشکی رودخانه‌ها و تالاب‌ها، از بین بردن پوشش گیاهی و قلع‌وقمع جنگل‌های بلوط زاگرس برای پروژه‌های مختلف صنعتی، توسعه شهرها یا ایجاد مزرعه‌های کشاورزی را از دلایل بروز بحران ریزگردها در ایران و در استان کرمانشاه می‌دانند.

درعین‌حال گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین منشاهای اصلی ریزگردهای ایران و استان کرمانشاه، کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است که خاک و شن‌های آن با وزش باد به ایران می‌آید. استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت، حدود ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. گردوغبار موجود در هوای منطقه به‌ ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای ایران می‌شود. با این‌که مسئولان برای حل مشکل گردوغبار استان کرمانشاه وعده‌های مختلفی داده‌اند، اما اقدام عملی خاصی برای رفع این معضل زیست‌محیطی صورت نگرفته و حتی در مورد چند تالاب خشک ‌شده این استان کاری انجام نشده است.

گردوغبار تنها منحصر به استان کرمانشاه نیست و در سایه بی‌توجهی مسئولان جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت محیط‌‌زیست، هرازگاهی سایر استان‌های غربی ایران را نیز دچار بحران می‌کند. خوزستان، ایلام، کردستان و لرستان در فصول مختلف به‌ شدت درگیر گردوغبار می‌شوند تا جایی که زندگی روزمره ساکنان مختل می‌شود. افزون بر آن، هرچند بیشترین تاثیر پدیده گردوغبار در استان‌های غربی است، اما در استان مرکزی نیز این پدیده به چشم می‌خورد.