مهلت ۳۰ روزه وزارت خارجه آمریکا به دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان

دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان در صورت بازگشت به کشور، ممکن است در خطر تهدید طالبان قرار گیرند

وزارت امور خارجه آمریکا یک ماه قبل خبر داده بود که سفارت و همه کنسولگری‌های این کشور را تعطیل می‌کند - ویکی‌پدیا 

شنبه، ۲۱ اسفند (۱۲ مارس)، نیویورک‌تایمز گزارش داد ایالات متحده آمریکا به دیپلمات‌های افغان در این کشور ۳۰ روز مهلت داده است تا درخواست پناهندگی بدهند، در غیر این صورت از کشور اخراج خواهند شد. مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به نیویورک‌تایمز گفتند سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در این کشور به دلیل نبود یک حکومت رسمی و منابع مالی برای ادامه کار، تعطیل می‌شوند.

دیپلمات‌های افغان که در دولت پیشین افغانستان منصوب شده بودند و در صورت بازگشت به کشور ممکن است با خطر تهدید طالبان مواجه شوند، فقط یک ماه مهلت دارند تا برای پناهندگی یا اجازه مشروط بشردوستانه که آن‌هم موقت است، درخواست بدهند. مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا گفتند هرچند ممکن است این دیپلمات‌ها مستقیما به افغانستان بازگردانده نشوند، اما هنوز مشخص نیست که این افراد سرانجام به کجا خواهند رفت.

دو مقام وزارت امور خارجه که خواستند نامشان فاش نشود به نیویورک‌تایمز گفتند حدود ۲۵ دیپلمات افغان یعنی حدود یک‌چهارم از ۱۰۰ نفری که در سفارت افغانستان در واشینگتن یا کنسولگری‌های این کشور در نیویورک و لس‌آنجلس کار می‌کردند، هنوز درخواست اقامت نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو ماه بعد از فروپاشی حکومت جمهوریت در افغانستان، سیتی بانک آمریکا برای جلوگیری از نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه طالبان، حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در این کشور را مسدود کرد. در پی مسدود شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان که اکنون در کنترل طالبان است، سیتی بانک حساب چند صد هزار دلاری سفارت افغانستان در ایالات متحده را توقیف کرد و این سبب شد تا دیپلمات‌های افغان از ماه اکتبر تاکنون هیچ‌گونه حقوق و مزایایی دریافت نکنند.

نیویورک‌تایمز نوشت ده‌‎ها دیپلمات افغان که از ماه اکتبر حقوق نگرفته‌اند، با پس‌انداز زندگی می‌کنند یا مجبور به قرض گرفتن پول شده‌اند. در برخی موارد، مقام‌‎های عالی‌رتبه افغان، خانواده‌های خود را به خانه‌های ارزان‌تر منتقل کرده‌اند تا از عهده تامین مخارج زندگی برآیند.

در همین حال، مقام‌های ایالات متحده گفتند تا زمانی که یک حکومت مشروع و قانونی در افغانستان ایجاد نشود، هیچ‌گونه فرستاده سیاسی طالبان در ایالات متحده آمریکا پذیرفته نخواهد شد و سند اعتبار دریافت نخواهد کرد. در عوض، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد حاضر است مسئولیت امنیت و نگهداری املاکی که دولت پیشین افغانستان در ایالات متحده دارد را به عهده بگیرد. این املاک شامل ساختمان سفارت افغانستان در واشینگتن، کنسولگری این کشور در لس‌آنجلس و اقامتگاه سرکنسول در نیویورک است.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا از دیپلمات‌های افغان خواست که برای پناهندگی یا اجازه مشروط موقت برای دریافت مجوز کار و درنتیجه یافتن شغل برای تامین هزینه‌های خود اقدام کنند. در این صورت، این دیپلمات‌ها به جمع بیش از صد هزار پناهجوی افغان متقاضی که امیدوارند اجازه اقامت دریافت کنند و در ایالات متحده بمانند، خواهند پیوست.

وزارت امور خارجه آمریکا یک ماه قبل با ارسال نامه‌هایی به سفارت افغانستان در واشینگتن خبر داده بود که سفارت و همه کنسولگری‌های این کشور را تعطیل می‌کند. در این نامه‌ها از سفیر افغانستان خواسته شده بود تا به‌تنهایی به ماموریت دیپلماتیکش ادامه دهد، زیرا ازاین‌پس هیچ‌یک از کارکنان سفارت امتیازی نخواهند داشت. اما سفارت افغانستان در پاسخ به این نامه‌ها به وزارت امور خارجه آمریکا نوشت‌، سفیر افغانستان نیز همراه با دیگر کارکنان استعفا می‌دهد. اکنون وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است علاوه بر این‌که سفارت و کنسولگری‌های افغانستان تعطیل می‌شوند، دیپلمات‌های این کشور نیز درصورتی‌که درخواست پناهندگی یا اجازه مشروط موقت برای زندگی در آمریکا ندهند، اخراج خواهند شد.