بلینکن: اجازه نمی‌دهیم افغانستان به‌ پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود

وزیر خارجه آمریکا از ازبکستان برای کمک‌رسانی به مردم افغانستان و اوکراین قدردانی کرد

بازگشت طالبان به قدرت باعث شده است که دولت‌های همسایه افغانستان نگران گسترش نفوذ تروریست‌های بین‌المللی در آن کشور باشند‌ـ @SecBlinken توییتر

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۹ اسفند، در ملاقات با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان، که در واشینگتن انجام شد، از تلاش‌های ازبکستان در کمک‌رسانی به افغانستان و اوکراین قدردانی و تاکید کرد که آمریکا هرگز اجازه نمی‌دهد افغانستان به‌ پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود.

در بیانیه‌ وزارت خارجه آمریکا آمده است بلینکن و کاملوف بر تداوم همکاری میان ایالات متحده و ازبکستان تاکید، و توافق کردند که به تلاش‌های سیاسی‌شان از طریق امکانات دیپلماتیک منطقه‌ای موسوم به سی‌۵‌‌+۱ ادامه دهند.

آنتونی بلینکن در ملاقات با وزیر خارجه ازبکستان، حمله روسیه به اوکراین را غیرموجه و نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند و تاکید کرد که برای رسیدگی به بحران اوکراین، به همکاری گسترده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که نگرانی‌ها از تداوم همکاری میان طالبان و القاعده همچنان وجود دارد و کشورهای منطقه از تجمع تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان نگران‌اند، آنتونی بلینکن به عبدالعزیز کاملوف اطمینان داد که ایالات متحده اجازه نمی‌دهد تروریست‌ها از افغانستان به‌عنوان پناهگاه استفاده کنند.

ازبکستان نگران موج جدیدی از ناآرامی‌ها و درگیری‌‎ها در افغانستان است. بازگشت طالبان به قدرت باعث شده است که دولت‌های همسایه افغانستان نگران گسترش نفوذ تروریست‌های بین‌المللی در آن کشور باشند. روابط میان طالبان و القاعده از بزرگ‌ترین نگرانی‌های کشورهای منطقه است.

ازبکستان که با شهر مزار شریف در شمال افغانستان هم‌مرز است، در هفت ماه گذشته، نقش برجسته‌ای در تسهیل کمک‌رسانی به مردم افغانستان داشت. سازمان ملل در شهر مرزی ترمذ ازبکستان، یک مرکز ذخیره و جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه ایجاد کرده است. کمک‌های بشردوستانه بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌ها ابتدا در این مرکز جمع‌آوری و سپس برای توزیع میان نیازمندان، به افغانستان فرستاده می‌شوند. دولت ازبکستان که روابط و تعامل نزدیک با طالبان دارد، این مرکز را در ماه سپتامبر سال گذشته برای تقویت کمک‌رسانی به مردم افغانستان ایجاد کرد.

ازبکستان از نخستین دولت‌های منطقه بود که پس از فروپاشی دولت افغانستان، هیئت‌های رسمی به کابل فرستاد و اعلام کرد که خواهان روابط دوستانه با طالبان است. دولت ازبکستان پیش از فروپاشی دولت افغانستان نیز گاهی هیئت‌هایی از گروه طالبان را به تاشکند دعوت می‌کرد تا از اقدام‌های خرابکارانه این گروه علیه اهداف ازبکستان جلوگیری کند.