اسرائیل و اوکراین ادعای طرح «بنت» برای تسلیم زلنسکی به خواست‌های روسیه را تکذیب کردند

گفته می‌شود طرح گفت‌وگوی رهبران روسیه و اوکراین در شهر اورشلیم مطرح شده است

برخی رسانه‌ها نوشته بودند که نفتالی بنت از اوکراین خواسته که در مقابل روسیه تسلیم شود - AFP

روز شنبه، یک مقام ارشد اوکراینی و یک مقام اسرائیلی به گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر تلاش اسرائیل برای وادار کردن اوکراین به تسلیم شدن به خواست‌های روسیه واکنش نشان دادند.

در گزارش‌هایی که رسانه‌های متعدد اسرائیلی و آمریکایی منتشر کردند، به نقل از یک مقام ناشناس اوکراینی آمده است که نفتالی بنت از اوکراین خواسته است که به روسیه تسلیم شود.

به گزارش رویترز، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد. اسرائیل تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ را همچنان ادامه می‌دهد. در آن زمان گفته شد که پیشنهاد گفت‌وگویی دو طرفه با میانجیگری اسرائیل در شهر اورشلیم نیز مطرح شده است.

همچنین گفته شد که بنت پیشنهاد کرده است که زلنسکی پیشنهادهای پوتین را بپذیرد، موضوعی که امروز مقام‌های دو طرف تکذیب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 میخائیلو پودولیاک، مشاور اوکراینی، در توییتر نوشت: «اسرائیل، همانند سایر کشورهای واسطه، به اوکراین پیشنهاد نکرده است که با درخواست‌های فدراسیون روسیه موافقت کند. این امر به دلایل نظامی و سیاسی غیرممکن است. در مقابل، اسرائیل از روسیه می‌خواهد که رویدادها را دقیق‌تر ارزیابی کند.»

یک مقام ارشد اسرائیلی که به دلیل حساسیت موضوع خواست که نامش فاش نشود، این گزارش را نادرست خواند و گفت: «بنت در هیچ زمانی به زلنسکی توصیه نکرد که با پوتین معامله کند. بنت به‌هیچ‌وجه به زلنسکی نگفته است که چگونه رفتار کند و او قصدی هم برای این کار ندارد.»

اسرائیل می‌کوشد در جدال روسیه و اوکراین میانه را بگیرد و گفته می‌شود نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، یکشنبه شب درخواست خرید سلاح ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، را رد کرده است.

اسرائیل پیش‌تر نیز تلاش ایالات متحده آمریکا را برای فروش سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین به اوکراین متوقف کرده بود، زیرا که خواهان حفظ رابطه خود با روسیه است که در سوریه نقشی کلیدی دارد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت که محموله «کمک‌های امنیتی» ایالات متحده آمریکا به اوکراین رسیده‌ است. او بدون ذکر جزئیات، افزود که این محموله شامل سلاح‌های پدافند زمینی و هوایی است.

بیشتر از جهان