روز هفدهم جنگ اوکراین؛ تشدید حملات روسیه به شهرها، تحریم بیشتر برای مسکو

آخرین تصاویر ماهواره‌ای، نشان‌دهنده ویرانی گسترده در شهر ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین است

 

از جنگ گریختگان اوکراینی  هنگام عبور از مرز لهستان - DIMITAR DILKOFF / AFP

شنبه ۲۱ اسفند‌ماه، هفدهمین روز هجوم روسیه به اوکراین، در حالی آغاز شد که حمله‌های سنگین توپخانه‌‌ای و هوایی ارتش روسیه علیه شهرهای عمده اوکراین ‌سراسر شب ادامه یافت. جمعه شب به‌وقت اوکراین، نیروهای روسیه شهر میاکولائیف در جنوب اوکراین را زیر گلوله‌باران سنگین گرفتند. ویتالی کیم، فرماندار این منطقه، در کانال تلگرام خود نوشت که «درگیری شدیدی» در شمال شهر در جریان است. هم‌زمان، 

یک شرکت خصوصی تصویربرداری ماهواره‌ای آمریکایی شامگاه جمعه اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای نشان‌ می‌دهند که واحدهای نظامی روسیه همچنان به کی‌یف نزدیک‌تر شده‌اند و شلیک توپخانه به‌سوی مناطق مسکونی مشاهده می‌شود. شرکت «مکسار تکنولوژیز» همچنین اعلام کرد که چندین خانه و ساختمان در شهر موسخون در شمال غربی کی‌یف آتش گرفته یا ویران شده‌اند.

بعدازظهر جمعه به وقت واشینگتن، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، با بیان این‌که وضعیت در اوکراین به سطح خطرناکی رسیده است، گفت تنها ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است که می‌تواند به این بحران پایان دهد. جان کربی در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به پرسشی درمورد پیامدهای حمله نظامی روسیه به اوکراین و خطر گسترش آن به سایر مناطق، گفت: «آقای پوتین می‌تواند این جنگ را با موافقت با یک راه حل دیپلماتیک، یا دست‌کم متوقف کردن بمباران و مرگ و ویرانی که خود او باعث شده است، همین حالا متوقف کند.» 

پیش از آن، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه در یک نطق تلویزیونی در ارتباط با تداوم حمله نظامی روسیه به اوکراین، به مسکو درمورد هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد. بایدن گفت تحریم‌هایی که تاکنون بر روسیه اعمال شده، ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد کرده است و اعلام کرد ایالات متحده در گامی جدید، به روابط عادی تجاری خود با روسیه پایان می‌دهد.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین اعلام کرد «گروه٧» نیز گام‌های بیشتری را برای تحت فشار گذاشتن بیشتر روسیه با هدف پایان دادن به تهاجم نظامی آن کشور در اوکراین برخواهد داشت.