شرط‌بندی و قمار در جمهوری اسلامی ایران؛ حامیان حکومتی و شاخ‌های مجازی

در نیمه اول سال ۱۳۹۹، پلیس ایران از شناسایی سه هزار و ۵۰۰ سایت و موسسه شرط‌بندی در ایران خبر داده بود

شرط‌بندی و قمار در ایران هم پادشاه دارد، هم شاخ مجازی و هنری و هم حامی و مبلغ قدرتمند درون نظام. خبر بازداشت هفت نفر دیگر از متهمان پرونده سایت‌های شرط‌بندی و قمار هم در حالی اعلام می‌شود که رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی قمار روی «مسائل دفاعی، شمشیربازی و سوارکاری» را بر اساس «فتوای مراجع»، مجاز دانسته است.

به موازات دستگیری و مسدود کردن حساب‌های بانکی ثبت‌نام‌کنندگان در سایت‌های قمار، پلیس ایران اعلام کرد برای استرداد مبلغان سایت‌های شرط‌‌بندی در خارج اقدام شده است. رئیس پلیس بین‌الملل ناجا روز پنجشنبه، ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰، گفت: «هفت نفر از متهمان پرونده سایت‌های شرط‌‌بندی و قمار دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند و برای باقی متهمان این پرونده هم در پلیس اینترپل اعلان قرمز صادر شده است و این افراد تحت تعقیب پلیس بین‌المللی قرار دارند.»

به گفته برخی کارشناسان، آنچه هم مانع از برخورد با سایت‌های شرط‌بندی و هم دلیل برخورد با آن‌ها است، نه منع شرعی که پولشویی خودی‌های نظام در این بازار و تلاش برای برخورد هرچند نمایشی با کسانی است که غیرخودی‌اند و قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند.

اگر به تعداد سایت‌های شرط‌بندی که به زبان فارسی فعال‌اند، نگاه کنیم، می‌توانیم میزان مبادلات مالی آن‌ها را تخمین بزنیم. در نیمه اول سال ۱۳۹۹، پلیس ایران از شناسایی سه هزار و ۵۰۰ سایت و موسسه شرط‌بندی در ایران خبر داده بود. این سایت‌ها اگرچه در دهه ۱۳۸۰ تنها به پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال اختصاص داشتند، در میانه دهه ۱۳۹۰، با راه‌اندازی کازینوهای آنلاین و قرار دادن بازی‌هایی چون انفجار، شکلی تازه به خود گرفتند و نام فرشید امیرشقاقی ملقب به «مونتیگو» و پدر او اسدالله به عنوان طراح و مبدع را سر زبان‌ها انداختند.

فرشید امیرشقاقی فرزند سعدالله امیرشقاقی، تاجر مشهور ایرانی، است که در زمینه آموزش «بالروم دنس» و معرفی رقصنده به محافل هنری فعالیت گسترده دارد و یک سر تجارت پدرش در قمار است و سر دیگرش به قاچاق انسان می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه در آغاز به نظر می‌آمد نمایش زندگی تجملی شاخ‌های مجازی در کشورهای همسایه از جمله ترکیه و ارمنستان، با فعالیت سایت‌های شرط‌بندی و قمار ارتباطی ندارد، وقتی اختلاف میان این چهره‌ها بالا گرفت، مشخص شد که در پشت پرده زندگی این افراد شبکه‌های قمار قرار دارند.

وحید خزایی و میلاد حاتمی چهره‌های اینستاگرامی‌اند که تاکنون بازداشت شده‌اند. پس از دستگیری حاتمی توسط دولت ترکیه و استرداد به ایران، اعتراف اجباری او به اتهام همکاری با سایت‌های قمار و شرط‌بندی از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در زمان استرداد حاتمی، رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی پلیس فتا خبر استرداد دو نفر از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی و دستگیری ۱۰ چهره شناخته‌شده به اتهام تبلیغ برای این گونه سایت‌ها را اعلام کرد.

با این حال، متخصصان «بازاریابی دیجیتال» معتقدند پشت ظاهر شرط‌بندی‌ها، کلاهبرداری از طریق اجاره کارت بانکی، هک حساب‌های بانکی و پولشویی به شکل گسترده در جریان است. آنچه مسئله سایت‌های شرط‌بندی را پیچیده‌تر می‌کند، این است که تقریبا تمام مبادلات مالی آن‌ها داخل ایران و در نظام بانکی  ایران انجام می‌شود؛ موضوعی که شائبه حمایت نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی در پشت‌پرده این سایت‌ها را تقویت می‌کند.

سایت‌هایی مانند «بی وین ۹۰» تا سال‌ها بدون فیلترینگ، پیش‌بینی مسابقات فوتبال و شرط‌‌‌‌بندی‌ها را برگزار می‌کردند. این سایت‌ها در دهه ۱۳۹۰ تعطیل شدند، اما نباید فراموش کرد که ادامه شیوه‌ای از شرطبندی بودند که در شهرهای شمالی ایران به صورت فروش برگه‌های شرط‌‌بندی انجام می‌شد؛ مسئله‌ای که در سینما نیز بسیار به آن توجه شد و سه فیلم «ناهید»، «هت تریک» و «تومان» بر اساس موضوع فعالیت آزادانه سایت‌های شرطبندی ساخته شدند.

آنچه در مسئله سایت‌های قمار نادیده گرفته می‌شود، آن است که فقر و بحران اقتصادی به خصوص در طبقات فقیر، شرط‌بندی را به تنها راه رسیدن به رویاها تبدیل می‌کند؛ ضمن آنکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم در سال‌های گذشته برای جلوگیری از ریزش مخاطبان تلاش کرد از همین شیوه پیش‌بینی و شرط‌‌بندی برای ساخت مسابقات و برنامه‌های مخاطب‌پسند استفاده کند. سود ناشی از پیامک‌های ارسالی در این برنامه‌ها، حتی صدای موافقان نظام را هم در آورد. این عده چنین برنامه‌هایی را مصداق قماری می‌دانستند که برای صداوسیما چشم بستن بر سودآوری‌ آن ساده نیست. آن‌ها تاکید می‌کردند که با برگزاری برنامه‌های قرعه‌کشی‌ها مبتنی بر پیش‌بینی، کل ایران به قمارخانه تبدیل شده است.

در این بازی، مجرم، مدعی پیشگیری از جرم و مال‌باخته همه در یک صف قرار گرفته‌اند و پدرخوانده‌های قمار و دستگاه حکومتی تبلیغ شرط‌‌بندی به نام مسابقات تلویزیونی، در حالی که جمهوری اسلامی هر روز اخبار بازداشت شاخ‌های اینستاگرامی و اعتراف اجباری آن‌ها به دلیل همکاری با سایت‌های قمار و شرط‌بندی را پخش می‌کند، همچنان پابرجا مانده‌اند.